Rob Sleutjes is eigenaar van restaurant Lokaal 1650 aan de Korte Putstraat in Den Bosch. Een normaal gesproken populair restaurant gelegen in één van de populairste bourgondische straatjes in Den Bosch. Maar als Nederland opgeroepen wordt binnen te blijven en sociale activiteiten steeds meer te vermijden, wordt het zelfs voor een normaal drukbezocht restaurant als die van Rob steeds moeilijker om de tent vol te krijgen. En de vraag is daarbij: is dat überhaupt nog wel wenselijk?

Wat is het effect van het coronavirus op jullie onderneming?
“De impact van de uitbraak van het coronavirus is ook op ons sinds een week groot. Reserveringen worden geannuleerd en er zijn veel minder passanten op straat. Normaal gesproken is ons restaurant in de weekenden altijd vol, alle tafeltjes zijn dan gereserveerd, maar dat is nu helaas niet het geval. Toch spreekt het wat mij betreft voor zich dat wij alle begrip hebben voor gasten die hun tafel willen annuleren. Zo heeft een huisartsenpraktijk hun teamuitje geannuleerd. Vervelend voor ons misschien, maar nog meer voor hen. Voor deze beroepsgroepen geldt nu ‘all hands on deck.”
Wat betekent dit persoonlijk en professioneel voor jou?
“Minder omzet heeft veel invloed op de bedrijfsvoering, veel vaste lasten blijven tenslotte bestaan. Maart zal als een hele slechte maand de boeken in gaan, helaas. We hebben moeten besluiten om zondag, maandag, dinsdag en woensdag gesloten te blijven. En privé wordt iedereen er natuurlijk ook mee geconfronteerd. Ik heb zelf twee jonge kinderen, en het allerbelangrijkste in dit geheel is uiteraard dat iedereen gezond blijft.”
Welke maatregelen heb je als onderneming getroffen?
“We houden het nieuws en de RIVM-richtlijnen nauwlettend in de gaten, omdat wij met z´n allen de handen ineen moeten slaan om dit virus zo snel mogelijk de baas te worden. Dus ook wij passen ons hierop aan. We zijn een restaurant met 70 couverts, minder dan de norm van 100. Desondanks hebben we besloten wat tafels uit de zaak te halen en meer ruimte tussen de tafels te laten, zodat gasten gepaste afstand tot elkaar kunnen bewaren. Onze hygiëneregels waren sowieso al strak, we werken tenslotte met voedsel, maar ook voor bedienend personeel en gasten zijn we hier nog scherper op. Zo gebruiken we rubber handschoentjes als we handelingen aan tafel moeten doen. We doen wat we kunnen.”
Ons servicelevel ligt in de zaak ook altijd heel hoog, waarom daarbuiten dan niet ook?!
Rob Sleutjes, eigenaar Lokaal 1650
Door de extra maatregelen worden organisaties in een hoop dingen beperkt, maar zijn er toch ook positieve effecten of zaken te benoemen die je als organisatie juist wél kunt doen?
“When life gives you lemons, make lemonade. Hoe pijnlijk en bizar deze situatie ook is, als ondernemer ben je dan toch van nature op zoek naar een andere weg. Veel van onze gasten die annuleerden, baalden daar net zo hard van als wij. Zo kwamen we op het idee om als restaurant thuis te gaan bezorgen. Take away is uiteraard ook mogelijk, maar dan moeten gasten nog de moeite nemen om naar het centrum van Den Bosch te komen. De drukte laat het toe dat ik nu af en toe in de auto spring om een bestelling thuis te bezorgen. Dat levert weer heel veel goodwill en leuke gesprekken op met je gasten. Net een stapje verder voor ze gaan. Ons servicelevel ligt in de zaak ook altijd heel hoog, waarom daarbuiten dan niet ook?!”
Heb je contact met andere werkgevers om te vragen hoe zij e.e.a. aanpakken?
“Alle horecaondernemers staan voor dezelfde dilemma’s: blijven we open? Onder welke condities? Hoe ga ik met mijn personeel om? De Korte Putstraat is dé restaurantstraat van Den Bosch. Met 18 ondernemers werken we het hele jaar door nauw samen. Nu we geconfronteerd worden met dit probleem, slaan we dus ook de handen ineen.”
Sta je nog voor moeilijke keuzes?
“Op dit moment is het een aaneenschakeling van moeilijke keuzes, want niemand kan het verloop van dit virus voorspellen. We blijven zoals gezegd het nieuws goed monitoren en besluiten per dag hoe we verder gaan.”
Tot slot, welke tips heb je voor andere ondernemingen?
“Probeer waar mogelijk één lijn te trekken en met raad en daad voor elkaar klaar te staan. Des te sneller zijn we hopelijk allemaal weer coronavrij en kunnen we onze gasten weer ontvangen in onze zaken.”