Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
zondag, januari 24, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Survival of the fittest

Jeroen DriessendoorJeroen Driessen
20 maart 2020
3 min. leestijd
0
Van doemdenken naar doendenken

De meeste mensen kennen het begrip ‘survival of the fittest’ wel. De afgelopen dagen is deze term vaak door mijn hoofd geschoten, zowel persoonlijk als professioneel. Juist in een periode als deze is het een term die mogelijk veel weerstand oproept, om hele begrijpelijke redenen. Dat is niet mijn intentie met dit stuk. Wel is mijn intentie om ondernemers en werkgevers te wijzen op de belangrijkste les die we kunnen leren van ‘survival of the fittest’. Om dat te doen, moeten we eerst twee veelvoorkomende misvattingen over deze term de wereld uit helpen.

De eerste misvatting is dat de term ‘survival of the fittest’ is bedacht door de Engelse bioloog Charles Darwin. Jazeker, Darwin is de geestelijk vader van de zogenaamde evolutietheorie, die ervan uitgaat dat evolutie van soorten gedreven wordt door natuurlijke selectie. De term werd echter niet door Darwin zelf bedacht, maar door socioloog Herbert Spencer na het lezen van Darwin’s in 1859 gepubliceerde boek ‘The Origin of Species’. Best sneu voor die Spencer, nietwaar? Darwin was de wereldberoemde bedenker van het concept van natuurlijke selectie, de relatief onbekende Spencer bedacht met ‘survival of the fittest’ de slogan die vervolgens de geschiedenisboeken inging. Ieder zijn rol, zullen we maar zeggen.

De tweede misvatting is dat ‘survival of the fittest’ vaak onjuist vertaald en geïnterpreteerd wordt. Namelijk in de zin dat ‘de sterksten zullen overleven’ of ‘het recht van de sterkste’. Dat is echter niet wat Darwin en Spencer bedoelden. “It’s not the strongest of species that survives, nor the most intelligent, but the one that is most responsive to change”, aldus Darwin. Simpel gesteld: diegenen die zich het beste weten aan te passen aan de veranderende omgeving hebben de beste kans op overleven. Je hoeft alleen maar te kijken naar het uitsterven van de dinosaurussen; door een snelle verandering in de natuurlijke omgeving, wellicht als gevolg van een meteoorinslag, stierven juist de grootste en de sterkste dieren relatief snel uit, terwijl vele andere diersoorten het juist wel overleefden.

Het is zaak om jezelf als ondernemer zo snel mogelijk een beeld te vormen van de veranderde omgeving en je daar vervolgens zo goed en snel mogelijk op aan te passen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is de harde realiteit.

Jeroen Driessen, CEO Driessen Groep

En voor mijn gevoel geldt dit zeker ook voor organisaties en ondernemingen. De coronacrisis is ingeslagen als een meteoor en zorgt voor een snelle en grote verandering in het economische klimaat. Natuurlijk moet je als ondernemer en werkgever die eerste klap op kunnen vangen; daarom is het in mijn ogen van erg groot belang dat er op zo kort mogelijke termijn duidelijkheid vanuit de overheid komt over de specifieke condities waaronder organisaties gebruik kunnen maken van de toegezegde noodmaatregelen. Maar na die eerste klap is het zaak om jezelf als ondernemer zo snel mogelijk een beeld te vormen van de veranderde omgeving en je daar vervolgens zo goed en snel mogelijk op aan te passen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is de harde realiteit.

ADVERTENTIE

Voor de korte termijn is de koers van onze Driessen Groep glashelder: samen met onze medewerkers, opdrachtgevers, partners en leveranciers zo goed mogelijk de onvermijdbare klappen opvangen. Immers, zonder korte termijn is er ook geen lange termijn. Maar tegelijkertijd is het juist nu ook de tijd om onze blik op de toekomst te richten. Want er komt een moment dat het stof weer is neergedaald en dan is het zaak om er als ondernemer en werkgever klaar voor te zijn. Dus voor nu: keep calm and carry on!

Tags: ondernemerschapverandering

Delen

Gerelateerd Berichten

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

21 januari 2021
Blokker

CEO Jeanine Holscher: ‘In 2022 schrijft Blokker zwarte cijfers’

19 januari 2021
40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

17 januari 2021
Vrede sluiten met je pijn

Elske Doets: ‘Bij veel bedrijven zat voor corona al latent iets fout’

26 november 2020
Positief door de test die corona heet

Positief door de test die corona heet

29 oktober 2020

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021
Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

23 januari 2021
Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Geef de coronacrisis een positieve draai: 17 lichtpuntjes op een rij

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0

Volgende item
werkdruk corona

Werkdruk in tijden van corona?

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep