Het zijn hectische & bizarre tijden. De samenleving en de economie zijn uit balans. Oude patronen worden doorbroken en we zoeken naar nieuwe manieren van werken. Terwijl bij sommige bedrijven werknemers nu overuren maken vanwege een stortvloed aan klantvragen, neemt op andere plaatsen het werk juist af. In beide gevallen zorgt dit voor druk. Daar komt bij dat veel werknemers vanuit huis aan het werk zijn. Ook dat brengt uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je er als werkgever voor dat een werknemer tijdens corona niet teveel werkdruk ervaart?
Autonomie, werklast en steun
Hoewel we vaak een negatieve associatie bij werkdruk hebben, vinden we te weinig werkdruk ook niet prettig. Zoals bij zoveel dingen in het leven draait het hier om de juiste balans. Deze balans kan in kaart worden gebracht met het ‘Job-Demand-Control-Support model’ van Robert Karasek. Volgens Karasek zijn werklast, autonomie en sociale steun van collega’s of leidinggevenden drie belangrijke factoren die het gevoel van werkdruk beïnvloeden. Zo is een hoge werkdruk beter op te vangen als de werknemer de mogelijkheid heeft de problemen in het werk zelf op te lossen. Daarnaast zorgt emotionele en praktische steun van collega’s en leidinggevenden ervoor dat de kans op nadelige gevolgen bij een hoge belasting kleiner is.
Alle drie de factoren staan op dit moment onder druk. De gevolgen van corona lijken onze werkzaamheden en werkdruk te bepalen. We worden voor een groot deel geleefd door de actualiteit; er móet heel veel in een korte tijd. Dat vermindert ons gevoel van autonomie en verhoogt onze werklast. Bovendien hebben we minder of op een andere manier contact met onze collega’s, zodat je daar ook minder op kunt steunen.
Lees ook: Eén op de drie ondernemers verwacht komende drie maanden meer werkdruk
Invloed van de werkgever
Aan welke knoppen kun je als werkgever nu draaien? Op de werklast en de verdeling daarvan is je invloed beperkt. Deze crisis stelt ons voor grote uitdagingen en daar moet je als bedrijf of organisatie mee aan de slag. Hierdoor kun je medewerkers misschien minder autonomie geven dan ze zouden willen. Dan resteert de sociale steun.
We werken momenteel met z’n allen massaal vanuit huis en we missen hierdoor vooral de informele koffiemomentjes. Als je iemand kort ziet en spreekt dan kan je vaak vrij snel een inschatting maken hoe het nu met iemand gaat en op afstand is dit toch lastiger. Gelukkig leven we tegenwoordig in de moderne tijd en hebben we veel technisch middelen tot onze beschikking. Juist nu is het belangrijk dat we de online koffiemomentjes (via Skype, Zoom etc.) gaan creëren en dat we met elkaar in gesprek blijven zodat we ook de sociale steun blijven ervaren. Als werkgever heb je waarschijnlijk op dit moment heel veel dingen aan je hoofd maar check ook regelmatig hoe het met jouw collega’s gaat en ga het gesprek aan over druk, in wat voor een vorm dan ook.
Dit artikel is geschreven door Evelyne Lumeij, Projectmanager bij Driessen.