Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
zondag, januari 24, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

4 tips om effectief leiding te geven op afstand

Harold de WitdoorHarold de Wit
26 maart 2020
4 min. leestijd
0
leiding afstand

Het coronavirus drukt in de afgelopen weken een steeds grotere stempel op ons persoonlijke en professionele leven. Thuiswerken is voor een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking de nieuwe norm geworden. Dat levert voor een hoop organisaties de nodige uitdagingen op, vooral voor die organisaties die tot op heden geen ervaring hebben opgedaan met thuiswerken.

Deze organisaties hebben de afgelopen weken snel moeten leren om het thuiswerken goed georganiseerd te krijgen, zonder dat dit een te grote impact heeft op de continuïteit van de bedrijfsvoering. Dat is uiteraard niet zonder slag of stoot gegaan en nog altijd kampen veel organisaties met de impact van de gedistribueerde organisatie op hun bedrijfsvoering. Immers, in plaats van één kantoor hebben managers nu tal van kantoren op afstand leiding te geven.

Voor managers die normaal gesproken een kantoorpand delen met hun medewerkers levert deze ontwikkeling de nodige uitdagingen op. Zomaar een greep uit vragen die managers zichzelf stellen: hoe ga ik om met persoonlijke en professionele onzekerheid bij medewerkers? Hoe geef ik alle ruimte om thuiswerken georganiseerd te krijgen, maar houd ik wel de productiviteit op peil? Hoe communiceren we op een effectieve manier nu dit niet face-to-face mogelijk is? En hoe houden we de medewerkers betrokken en verbonden met de organisatie en elkaar?

Als je jezelf deze vragen stelt toon je in ieder geval de drive en betrokkenheid om onder de gegeven omstandigheden de goede dingen te doen. Hierbij 4 tips om dit op de best mogelijke manier vorm te geven.

ADVERTENTIE

Tip #1: Creëer randvoorwaarden voor je medewerkers om hun werk goed te doen

Werkgeluk gaat niet alleen over de band van beleving. De mate waarin medewerkers in staat worden gesteld hun werk goed te kunnen doen via beschikbaar gestelde hardware en applicaties vormen een belangrijke factor. Ook het organiseren van informatie- en kennisdeling via online meetings en een digitale kennisbank geldt in dat kader als een belangrijke randvoorwaarde. Deze randvoorwaarden hebben niet alleen een positief effect op werkgeluk en mindset, maar ook op productiviteit. Ben je als organisatie nog niet zo digitaal, dan is dit misschien wel hét moment daarin te investeren!

Tip #2: Autonomie zo diep mogelijk in de organisatie: ga van control naar trust

Wat niet werkt in een gedistribueerde organisatie op afstand: bureaucratie en een organisatiecultuur gericht op control. Als dat nog het geval was, dan is dit hét moment om te bewegen naar een bedrijfsvoering én bijpassende cultuur waarbij autonomie zo diep mogelijk in de organisatie is belegd. Geef ruimte aan medewerkers en teams om zelf te bepalen hoe zij het werk organiseren en wanneer zij hun werk doen. Dat laatste is een zegen voor medewerkers met jonge kinderen thuis, waarbij het wel zaak is de werk-privébalans goed te blijven monitoren. Geef dus ruimte, maar ben wel ontzettend duidelijk over de te behalen doelen en prioriteiten. Dit biedt medewerkers en teams de duidelijkheid die ze nodig hebben om hun werk te richten.

Tip #3: (Over)communiceer!

Communicatie is altijd al belangrijk, maar cruciaal in deze voor medewerkers toch al onzekere tijd. Niet alleen via online bila’s of vergaderingen, maar ook algemene informatievoorziening zoals hoe de organisatie omgaat met externe ontwikkelingen. En omdat de effecten van communicatie fysiek niet te meten zijn, is het beter informatie te vaak te zenden, dan te weinig. Herhaling (en bevestiging) is ook het beste medicijn tegen onzekerheid. De beste managers checken regelmatig en periodiek hoe hun medewerkers ervoor staan, stralen vertrouwen uit, checken de werkvoorraad bij de medewerkers (zonder te micromanagen) en zetten alles op alles om hun medewerkers in staat te stellen hun werk goed te kunnen doen.

Tip #4: Houd iedereen aan boord!

Juist nu is het zaak om medewerkers verbonden en betrokken te houden met de organisatie en collega’s. Onderzoek toont aan dat medewerkers die lang en veelvuldig thuiswerken zich eenzaam kunnen voelen en de connectie met het bedrijf en collega’s kunnen verliezen. Dit kan nog versterkt worden door het feit dat de huidige ontwikkelingen ertoe kunnen leiden dat managers en collega’s nu meer dan ooit taakgeoriënteerd worden en persoonlijke interactie nog verder naar de achtergrond wordt gedrukt.

Dat wordt nog eens van brandstof voorzien door het feit dat face-to-face interactie niet mogelijk is. Kortom: investeer in de menselijke interactie, zowel individueel als collectief. Op individuele basis bijvoorbeeld door per definitie met videoverbinding contact met elkaar te hebben, zodat emoties zichtbaar zijn. Op collectieve basis bijvoorbeeld door via Teams een #koffieautomaat kanaal te openen voor koetjes-en-kalfjespraat en uitwisseling van grappige filmpjes en gif’s. Ook het organiseren van een digitale vrijdagmiddagborrel kan in die zin een positief effect opleveren.

Kortom, voor organisaties en leidinggevenden vormt thuiswerken, zeker in het begin, een bijzondere uitdaging. Maar ondanks de vreselijke aanleiding, kan hier voor vele organisaties een kans liggen voor de toekomst. Organisaties maken op dit moment een versnelling in het 100% digitaal en plaatsonafhankelijk werken. Hiermee gaat een hele nieuwe wereld open en zouden mobiliteitsproblemen (files, openbaar vervoer) en huisvestingsproblematiek zomaar tot het verleden kunnen behoren!

Lees ook: Leiding geven op afstand, motiveren is maatwerk

Tags: leidinggevenThuiswerkentipswerken op afstand

Delen

Gerelateerd Berichten

Thuiswerkdenken vs kantoordenken

Thuiswerkdenken vs kantoordenken

22 januari 2021
thuiswerken met kinderen

Thuiswerken met kinderen: rechten en plichten van werkgevers & werknemers

20 januari 2021
Tevredenheid over thuiswerken toegenomen: veel mensen willen niets anders meer

De invloed van thuiswerken op werkgeluk

19 januari 2021
leidinggeven op afstand

Ook voor leidinggeven op afstand geldt: motiveren is maatwerk

15 januari 2021
Dit deden drie maanden coronacrisis met (thuis)werkend Nederland

Thuiswerken maakt nieuwe onkostenvergoedingen noodzakelijk

14 januari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

23 januari 2021
Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021
Thuiswerkdenken vs kantoordenken

Thuiswerkdenken vs kantoordenken

22 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0

Volgende item
Wendbaarheid van een werkgever en ondernemer in coronatijden

Wendbaarheid van een werkgever en ondernemer in coronatijden

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep