Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
maandag, januari 18, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Met passie door de coronacrisis

Elske DoetsdoorElske Doets
28 maart 2020
3 min. leestijd
0
Met passie door de coronacrisis

Het kan snel gaan…

Twee weken geleden luisterde ik nog met ontzetting naar ondernemers die zeventig procent van hun verdiensten zagen wegvallen vanwege onder meer een stilliggende fabriek in Wuhan. Nu maak ik met mijn eigen bedrijf de ultieme val mee: van honderd naar nul. En ondanks die nul, waar je ogenschijnlijk niet verder doorheen kunt zakken, komt er elke dag slecht nieuws bij vanuit landen die hun grenzen sluiten, waardoor de reisbranche het almaar lastiger krijgt bij het realiseren van een spoedig herstel.

Hoe ga ik als reisondernemer om met de coronacrisis? Met de plots opgelegde stilstand?

Uit de crisis van 9/11 heb ik geleerd dat de basis van mijn bedrijf, en misschien wel van elk bedrijf, het vertrouwen is dat klanten in je hebben. En dat geld, omzet en balansen alleen maar de vertaling zijn van dat vertrouwen.

Elske Doets, eigenaar en directeur van Doets Reizen

Het zou een logische reactie zijn om bij zo’n extreme schok, van honderd naar nul, even een paar dagen bij te komen. Of uit te barsten in woede. Of verlamd voor je uit te staren. Maar ik bleef ondanks het dramatische nieuws in de werkstand staan. Waar anderen misschien de neiging hebben om zich bij een dreigende catastrofe te verstoppen, wendde ik mijn gezicht volledig – als in een klassiek zwaardduel – naar mijn ‘tegenstander’, de coronacrisis, en slurpte de laatste gegevens met onverminderde energie naar binnen. Resultaat? Niet veel later had ik zes scenario’s geschetst voor de onmiddellijke toekomst van Doets Reizen.

ADVERTENTIE

Topprioriteit in die scenario’s was het afbellen van de klanten die op punt van vertrek stonden en het veilig thuisbrengen van de klanten die door de ingestelde coronamaatregelen dreigden vast te lopen. Uit de crisis van 9/11 heb ik geleerd dat de basis van mijn bedrijf, en misschien wel van elk bedrijf, het vertrouwen is dat klanten in je hebben. En dat geld, omzet en balansen alleen maar de vertaling zijn van dat vertrouwen. Dus heb ik samen met mijn geweldige team door de zure appel heen gebeten en zijn we zo snel mogelijk onze klanten gaan bellen. Hetzij met de onaangename boodschap dat ze thuis moesten blijven, hetzij met het vervelende nieuws dat ze onmiddellijk terug moesten. Aanvankelijk was dat een enorme klap, maar uiteindelijk werd het door bijna iedereen enorm gewaardeerd. Enkele hartverwarmende reacties op onze snelle en zorgvuldige begeleiding vind je hieronder:

Natuurlijk levert de coronacrisis mij als reisondernemer stress en frustratie op. Soms waren scenario’s dankzij de duizelingwekkende dynamiek van het virus al achterhaald op het moment dat ik ze afrondde. Maar te weten waar je als bedrijf mee bezig bent – klanten trakteren op de mooist denkbare vakantie en schitterende herinneringen – en te merken dat die klanten jouw passie en inzet herkennen en waarderen, is een enorm geschenk. Misschien wel het prachtigste ‘kapitaal’ waarmee je in het post-corona-tijdperk, wellicht in afgeslankte vorm, vol passie weer verder kunt bouwen.

Als de coronacrisis ons één ding leert is dat de wereld behoefte heeft aan integere zorg en naar elkaar omkijken, niet aan groot-groter-grootst.

Deze column is geschreven door Elske Doets, eigenaar en directeur van Doets Reizen en met haar toestemming geplaatst.

Tags: coronacrisisreisbranche

Delen

Gerelateerd Berichten

Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

16 januari 2021
Van doemdenken naar doendenken

Wat als?

14 januari 2021
Pijnlijke cijfers: zo hard worden festivals getroffen door corona

Pijnlijke cijfers: zo hard worden festivals getroffen door corona

12 januari 2021
Samen kan ik het zelf

“Je moet niet altijd geloven, wat je zelf denkt.”

7 januari 2021
Werknemer opent Burger King tijdens lockdown, ontslag op staande voet. En meer opmerkelijke ontslagzaken

Werknemer opent Burger King tijdens lockdown, ontslag op staande voet. En meer opmerkelijke ontslagzaken

7 januari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Werkgever mag loon opschorten bij weigeren mondkapje

Werkgever mag loon opschorten bij weigeren mondkapje

18 januari 2021
40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

17 januari 2021
Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

16 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0
  • 4 tips voor vitaliteit en verbinding in coronatijd

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0

Volgende item
Aarzeling om iemand ‘op afstand’ aan te nemen? – door Studelta

Aarzeling om iemand 'op afstand' aan te nemen? - door Studelta

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep