Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
maandag, januari 25, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Recruitment in de 1,5 meter-economie: “Stilte voor de storm” – door ZiPconomy

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
6 mei 2020
5 min. leestijd
0
Recruitment in de 1,5 meter-economie: “Stilte voor de storm” – door ZiPconomy

HR-specialisten zijn drukker dan ooit en zelfstandig recruiters raken opdrachten kwijt, merkt recruitmentspecialist Compagnon. De coronacrisis heeft flinke impact op de branche, maar directeur Frank Roders is positief over de toekomst en deelt zijn inzichten.

Frank Roders van Compagnon probeerde al eerder iedereen in zijn bedrijf aan het videobellen te krijgen. “Het voelde voor veel mensen als een klein tv-optreden, ze werden er wat ongemakkelijk van”, vertelt de directeur van het recruitmentbureau. “Dat is in vijf weken helemaal omgeslagen. Bellen doe ik nauwelijks meer, alles gaat via Microsoft Teams. Sommige mensen zie ik nu zelfs vaker dan vroeger.”

Druk(te) voor HR

De coronacrisis heeft veel impact op het werk van HR en recruitment, merkt Roders. “Iedere HR-afdeling is druk, vooral in de zorg”, vertelt hij. “Er is hoge werkdruk, veel spanning en professionals worstelen met vragen die ze een week geleden niet hadden kunnen verzinnen. Hoe ga je ermee om als gezinsleden je afraden om te werken? Wat als je zelf in een risicogroep valt? Hoe zorg je voor veilige arbeidsomstandigheden?”

Door die grote drukte is er veel vraag naar tijdelijke HR-professionals. “De tientallen HR-mensen die via ons werken, zijn allemaal verbonden via een app-groep”, vertelt Roders. In die groep kunnen ze ervaringen uitwisselen en vragen stellen. “Een netwerk is heel waardevol. Samen vinden ze antwoorden op de nieuwe vragen en dilemma’s die de crisis meebrengt.”

ADVERTENTIE

Recruiters verliezen opdrachten

HR heeft het dus druk, voor recruiters ligt het helemaal anders. Roders: “Vooral recruiters in de profit-sector raken opdrachten kwijt, omdat ondernemers even geen vacatures uitzetten. Ze wachten af hoe de crisis verloopt en wat dat doet met hun business. Dat verschilt wel per branche. Vooral in horeca, detailhandel en toerisme zijn minder banen beschikbaar, maar in de IT en zorg is zeker wel vraag naar vast en flexibel personeel.”

Consultant Angelique de Klerk ziet ook grote verschillen. Volgens haar zetten de meeste bedrijven vacatures stop tot er meer duidelijk is. Een handjevol bedrijven gaat nu juist extra hard op zoek gaan naar personeel. “Die grijpen hun kans. Zij konden voor de crisis lastig aan goede mensen komen. Nu de concurrent gestopt is met zoeken is het iets makkelijker.”

Latent werkzoekenden

Niet alleen opdrachtgevers zijn terughoudend, ook kandidaten wachten liever even met solliciteren. Compagnon richt zich vooral op ‘latent werkzoekenden’, oftewel mensen die werk hebben en niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. “Veel latent werkzoekenden vinden het risico om nu over te stappen te groot”, zegt ze. “Zij zien op Linkedin dat mensen in hun proeftijd ontslagen worden. Als ze nu veilig zitten, wachten ze liever even met overstappen.”

Stilte voor de storm

De coronacrisis zorgt vooral voor vertraging, zegt ze. “Ik zie het als stilte voor de storm. Later dit jaar verwacht ik een enorme piek in vacatures.”
Ook Roders vermoedt dat er in het vierde kwartaal weer vraag is naar recruiters. “Tot voor kort was er krapte op de arbeidsmarkt in bijna alle sectoren. Die is niet zomaar weg. Ook niet na een crisis. Zodra bedrijven meer zekerheid hebben, gaan ze weer op zoek.”

Tip: maak een driedeling

Hij adviseert werkgevers dus om niet helemaal te stoppen met zoeken. “Maak een driedeling: wie heb je nu echt nodig, wie wil je in je talent pool en wat komt later?” legt hij uit. “Op die manier kun je toch beleid maken zonder al te veel risico’s. Bouw bijvoorbeeld een hele warme talentpool door alvast de hele werving en selectie te doorlopen, maar nog geen begindatum op het contract te zetten. Als je bedrijf meer zekerheid heeft, is het een kwestie van inkoppen.”

Videosollicitaties

Gesprekken voeren, hoe doe je dat? Recruiters van Compagnon houden voortdurend video interviews. “Dat deden we voorheen bijna nooit”, vertelt De Klerk. Roders: “In eerste instantie waren klanten nogal huiverig, de laatste weken zien we een omslag. Nu ze zien dat het zo ook kan.”

Videointerviews zullen niet het hele selectieproces vervangen, maar zijn volgens Compagnon wel een goede toevoeging. “Zeker in de eerste selectieronde”, zegt De Klerk. “Zo’n verkennend gesprek kan prima online. Als beide partijen enthousiast zijn, kun je vervolgens afspreken op kantoor. Dit maakt zo’n eerste gesprek ook wat laagdrempeliger voor kandidaten die al een baan hebben: ze hoeven geen hele dag vrij te nemen. Bovendien is minder reistijd ook nog eens goed voor het milieu.”

Roders vult aan: “Het persoonlijke gesprek is de zwakste schakel in een sollicitatieprocedure. Online zijn gesprekken hopelijk meer gestructureerd en heb je minder last van persoonlijke voorkeuren en vooroordelen.”

Online onboarding

Niet alleen solliciteren, ook de eerste werkdag is momenteel vaker een online ervaring. Roders kreeg veel vragen over online onboarden en publiceerde er daarom een whitepaper over. Daarin staat een checklist om iemand online te ontvangen en welkom te heten in je organisatie.

Bij Compagnon krijgen medewerkers op hun eerste werkdag het ‘thuiswerkpakket’. Daarin zitten informatie en tools om vanuit huis een werkplek in te richten. De nieuwe medewerker richt zijn account in en krijg dan een ‘welkomst call’ van zijn team.

Koffiemomentjes en vrijdagmiddagborrel

Na de eerste week krijgt de nieuwe collega op afstand begeleiding ‘on the job’. Dat kan door het scherm te delen met een andere collega. Naast het inwerken, zijn er frequent ‘virtuele koffiemomentjes’ met teamgenoten, managers en HR.

De online communicatie in het bedrijf is ‘geëxplodeerd’, zegt Roders. “Eigenlijk hadden we niet vaak een vrijdagmiddagborrel, want dat kostte veel tijd en het was lastig om iedereen bij elkaar te krijgen. Sinds de coronacrisis wel, maar dan digitaal”, vertelt hij. “Met honderd mensen samen, via Zoom. Elke week eindigen we samen met een activiteit, zoals spelletjes of een optreden van een collega met zangtalent. Daarna gaan we in groepjes van 5 tot 10 mensen uit elkaar, zodat mensen ook echt een gesprek kunnen voeren.”

Roders: “Wat deze crisis ons in elk geval leert, is dat werken op afstand makkelijker is dan het lijkt. Ik denk dat we in de toekomst sneller kiezen om bij een griepje thuis te werken. Al zijn wij natuurlijk ook blij als we weer op kantoor kunnen werken. Bij ons draait de bedrijfscultuur om teamwork, dan is het toch fijn om echt bij elkaar te zijn.”

Dit artikel is eerder op ZiPconomy.nl verschenen en met toestemming herplaatst.

Tags: onboardingThuiswerkenwerken op afstand

Delen

Gerelateerd Berichten

thuiswerken met kinderen

Thuiswerken met kinderen: rechten en plichten van werkgevers & werknemers

20 januari 2021
Tevredenheid over thuiswerken toegenomen: veel mensen willen niets anders meer

De invloed van thuiswerken op werkgeluk

19 januari 2021
leidinggeven op afstand

Ook voor leidinggeven op afstand geldt: motiveren is maatwerk

15 januari 2021
Dit deden drie maanden coronacrisis met (thuis)werkend Nederland

Thuiswerken maakt nieuwe onkostenvergoedingen noodzakelijk

14 januari 2021
Nieuwe invulling reiskostenvergoeding vanwege coronacrisis

Nieuwe invulling reiskostenvergoeding vanwege coronacrisis

8 januari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021
Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

23 januari 2021
Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Geef de coronacrisis een positieve draai: 17 lichtpuntjes op een rij

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0

Volgende item
Behoefte aan duidelijkheid, structuur en een vast ritme is groot

Behoefte aan duidelijkheid, structuur en een vast ritme is groot

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep