Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
zondag, januari 24, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Ondernemerschap is meer dan ‘au!’ roepen

Elske DoetsdoorElske Doets
12 mei 2020
3 min. leestijd
1
Ondernemerschap is meer dan ‘au!’ roepen

In deze voor ondernemers lastige tijd sta ik niet vooraan bij de overheid mijn handje op te houden. Niet omdat ik het geld niet zou kunnen gebruiken of te trots ben om steun aan te vragen, maar omdat ik me ervan bewust ben dat het geld waarschijnlijk eenmalig gegeven wordt, dat de steun niets met betrokkenheid van het ambtenarenapparaat van doen heeft en het mijn bedrijf – behalve een korte, financiële adempauze – niets gaat brengen.  

Hoe begrijpelijk ook de roep om overheidssteun in deze nijpende periode, mijn uitgangspunt blijft dat het verdienen van geld een door slim ondernemen behaald eindresultaat behoort te zijn, geen doel in zichzelf.  Mijn reflex, ook bij corona, is dus niet meteen naar de kasstromen te kijken, maar naar mijn bedrijf, mijn producten. Worden mijn klanten nog echt blij van die producten? En passen de producten in de nabije toekomst, die snel gaat veranderen?  

In mijn ogen is een geldinjectie een soort morfinespuit: het verdooft slechts de pijn.  

Nu snap ik de reflex om pijn uit de weg te gaan. Angst voor pijn is diep menselijk. Maar een goede ondernemer – en hier ben ik dan misschien net wat strenger dan anderen – stijgt af en toe boven zijn eigen reflex uit en zegt tegen zichzelf: “Op dit punt aanbeland, moet ik pijn accepteren.”   

ADVERTENTIE

‘No pain, no gain’ zeggen ze in Amerika. 

Een goede ondernemer stijgt af en toe boven zijn eigen reflex uit en durft pijn te accepteren.

Elske Doets, eigenaar en directeur van Doets reizen

Omdat ik denk dat ondernemers in deze veelbewogen tijd meer nodig hebben dan een morfinespuit, ben ik samen met Rahma el Mouden een platform begonnen, dat we #rahmaelske/#elskerahma hebben gedoopt. Wij streven het tegendeel van verdoving na. Al was het maar omdat we uit eigen ervaring weten – zelf heb ik zowel met 9/11 als de bankencrisis te maken gehad – dat je niet met verdoving  uit het dal klimt, maar met een heldere en wakkere geest, die nieuwe vragen durft te stellen. En nieuwe wegen durft in te slaan. Rahma en ik stimuleren je, uitgerekend nu, wakker te blijven en gesteund door onze expertise die onzekere, maar veelbelovende route te nemen.  

Het spannende van #elskerahma: hebben jullie, ondernemers, het lef en de flexibiliteit om je – waar verdoving lonkt – bij ons aan te schuiven? Je open te stellen voor ons netwerk en onze ervaringskennis? En ben je vervolgens bereid de koers van je onderneming te moderniseren of binnen de huidige koers slimmer te opereren?  

Rahma en ik hopen natuurlijk van wel. 

Wie in het donkerste gat wakker durft te zijn en de juiste koers kiest, maakt straks een superstart uit de lockdown.  

Deze column is geschreven door Elske Doets, eigenaar en directeur van Doets Reizen en met haar toestemming geplaatst.

Tags: ondernemerschapondernemersrisico

Delen

Gerelateerd Berichten

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

21 januari 2021
Blokker

CEO Jeanine Holscher: ‘In 2022 schrijft Blokker zwarte cijfers’

19 januari 2021
40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

17 januari 2021
Vrede sluiten met je pijn

Elske Doets: ‘Bij veel bedrijven zat voor corona al latent iets fout’

26 november 2020
Positief door de test die corona heet

Positief door de test die corona heet

29 oktober 2020

Reacties 1

  1. Franziska Faoro says:
    9 maanden geleden

    Mooi gezegd Elske!
    Vooruitkijken en innoveren – nu is de tijd om aan de slag te gaan. Geen ondernemer kan het zich nu veroorloven om niet op de veranderende markt te reageren.
    En je hoeft niet eens het wiel helemaal opnieuw uitvinden. Wat het innovatieproces betreft zijn er al vele succesvolle methodes, je moet ze alleen maar kennen.
    Misschien is nu een goed moment om een keer met je favoriete productstrateeg of innovatiemanager te gaan sparren?

    Hartelijke groet,

    Franziska Faoro
    product & design strategie
    sixfoot-four.com | productstrategen.nl

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021
Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

23 januari 2021
Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Geef de coronacrisis een positieve draai: 17 lichtpuntjes op een rij

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0

Volgende item
Mijn werknemers moeten thuiswerken; wat moet ik doen als werkgever?

5 lessen van medewerkers voor het nieuwe normaal in bedrijven - door 2DAYSMOOD

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep