Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
dinsdag, januari 26, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Mondkapjes als fashion statement: mag dat!?

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
26 juni 2020
3 min. leestijd
0
Mondkapjes als fashion statement: mag dat!?

De vraag naar mondkapjes zal de komende periode enorm groeien. Dat biedt kansen, maar ook morele dilemma’s voor de merchandisebranche. Alles wijst erop dat mondkapjes snel niet slechts medisch noodzakelijke persoonlijke bescherming zullen bieden, maar ook steeds meer gebruikt zullen worden om een persoonlijk fashion statement te maken. Popartiesten en sportclubs (zie: mega succes logo mondkapjes van voetbalclubs) waren bij de eersten die gebruikmaakten van de promotional branding-mogelijkheden die de mondkapjes bieden. En eerlijk is eerlijk, vaak werd de opbrengst geschonken aan goede COVID-gerelateerde doelen. 

Vanessa Friedman, baas van de moderedactie van de New York Times schreef al op 22 april een artikel waarin zij zich afvroeg of dat wel kon, van een crisis-gerelateerd product een fashion statement, of erger nog een wandelend reclamebord te maken. “Kapitalisten zien vaak kansen in traumatische gebeurtenissen,” begint zij haar essay. En wijst erop, dat zodra bedrijven als Louis Vuitton, Gucci, Prada en Brooks Brothers trots/bescheiden melden dat ze hun fabrieken minstens gedeeltelijk zouden gaan herinrichten om zo noodzakelijke medische hulpmiddelen te gaan produceren, de twitterati en dergelijke meteen begonnen sarcastische memes en commentaren rond te strooien. “Ja, IC-jassen van Gucci of Burberry, daar zitten we echt op te wachten!” [ lees verder onder de afbeelding ]

View this post on Instagram

Après le gel @lvmh voici les masques @gucci La fin justifie les moyens on dit.

A post shared by Zoé They Sagan (@zoesagan01) on Apr 8, 2020 at 2:43am PDT

Zo dom waren die grote merken natuurlijk niet, maar inmiddels worden mondmaskers ook door Etos, Kruidvat en de supermarkt verkocht, en is het onderscheid tussen medische noodzaak en fashion, fandom of goededoelenstatement eigenlijk al obsoleet aan het worden, al dan niet bewust. Designers, marketeers, ondernemers en influencers voelen dat er ongehoorde kansen gloren. 

Stijladvies mondmaskers

Hoe dan ook, als we allemaal zo’n ding moeten dragen, moeten we ook gaan nadenken over wat ze over ons (kunnen) zeggen. Modemagazine Vogue (“Cloth masks to shop now”) was misschien wel het eerste damesblad dat stijl-adviezen gaf. Bijna dagelijks zien we meer bedrijven en organisaties eigen mondkapjes aanprijzen. Mondkapjes gemaakt van zijde, van katoen, met of zonder glinsterende pailletten, van denim en non-woven, kapjes van elastische bikinistof, met cartoonfiguren of eigen selfie, alles is mogelijk. En dus ook mondmaskers met een grappige foto, teksten, en met het logo van een merk. [ lees verder onder de advertentie ]

ADVERTENTIE

Volgens deskundigen is de kans groot dat we nog minstens een jaar met mondkapjes zullen (moeten) lopen, totdat een vaccin is ontwikkeld en we allemaal ingeënt zijn. Trendvoorspellers voorzien dat ze daarmee zo alledaags worden als een jas of een pet. 

Betekent dat meteen ook dat mondkapjes rustig gezien kunnen worden als een fashion statement? Als een mogelijkheid om reclame te maken voor ons merk? Of moeten ze ons blijven wijzen op de noodzaak van solidariteit, van alleen samen kunnen we corona overwinnen? Wat vinden jullie?

Dit artikel is geschreven door Arnette Koeman en eerder verschenen op relatiegeschenkidee.com. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: modeondernemerschap

Delen

Gerelateerd Berichten

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

21 januari 2021
Blokker

CEO Jeanine Holscher: ‘In 2022 schrijft Blokker zwarte cijfers’

19 januari 2021
40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

17 januari 2021
Vrede sluiten met je pijn

Elske Doets: ‘Bij veel bedrijven zat voor corona al latent iets fout’

26 november 2020
Positief door de test die corona heet

Positief door de test die corona heet

29 oktober 2020

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

rellen

De rellende werknemer

25 januari 2021
Help, ik verzuip in corona!

Hoestschaamte

25 januari 2021
Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 april

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0

Volgende item
Klaar voor schooljaar 2020/2021? Jan Gerard Kuper van stichting Varietas over formatie in coronatijd

Klaar voor schooljaar 2020/2021? Jan Gerard Kuper van stichting Varietas over formatie in coronatijd

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep