Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
woensdag, januari 20, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

De meeste mensen deugen

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
23 juli 2020
2 min. leestijd
0
De meeste mensen deugen

Vakantietijd. Boekentijd. Op mijn lijst staat: De meeste mensen deugen van Rutger Bregman. In zijn – zeer lezenswaardige – boek betoogt hij dat de mens van nature geneigd is om goed te doen. Om elkaar te helpen. Niet egoïsme drijft mensen voort, maar de hang naar saamhorigheid en van betekenis zijn.

Ik moest aan dit boek denken toen ik een opmerkelijke strofe las in de Kamerbrief van vorige week over het gebruik van de NOW 1.0-regeling. In die brief stond: Een opvallende sector is de sector uitzendbedrijven. Het grootste aantal werkenden wordt bereikt in de sector overige commerciële dienstverlening (ongeveer 410.000), bij de uitzendbedrijven (ongeveer 400.000) en bij de horeca en catering (390.000). Nergens staat waarom de minister dit aantal zo opvallend vindt. Zou het te maken kunnen hebben met de impliciete verwachting dat uitzenders en masse uitzendkrachten zouden ontslaan aan het begin van de crisis?

Een aantal leden van de ABU heeft NOW 1.0 aangevraagd. Waarom? Omdat zij als goed werkgever hun uitzend- en payrollkrachten zoveel mogelijk in dienst wilden houden. Ook al viel veel werk bij opdrachtgevers weg of moesten opdrachtgevers zelfs hun deuren sluiten.

Binnen de ABU is de boodschap naar onze leden vanaf het begin van de crisis geweest: als het kan houd dan uitzendkrachten in dienst. Om dit – deels – te faciliteren, richtten we een digitaal platform in waar leden vraag naar en aanbod van uitzendkrachten bekend konden maken. Onze leden hebben in die eerste maanden van de crisis dagelijks zo’n 22.000 uitzendkrachten herplaatst. Het overgrote deel naar vitale sectoren. [ Lees verder onder de advertentie ]

ADVERTENTIE

Natuurlijk: uitzenders willen – net als alle ondernemers in Nederland – geld verdienen. Laat dat duidelijk zijn. En onder die zakelijke laag ligt ook de drang om te willen helpen. Heel menselijk.

De meeste mensen deugen. Ook veel uitzenders.

Deze column verscheen is geschreven door Simone Nederend en verscheen origineel op ABU.nl. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: ABUflexwerkuitzendbranche

Delen

Gerelateerd Berichten

uitzenden corona

Wat kunnen we leren over uitzenden bij de buren?

15 oktober 2020
uitzendbranche

“Zorg voor een duurzame arbeidsmarkt en voorkom het waterbedeffect.”

15 oktober 2020
Uitzender Driessen geeft flexmedewerkers zekerheid door werkbelofte

Uitzender Driessen geeft flexmedewerkers zekerheid door werkbelofte

31 augustus 2020
Gemeentes gaven iets minder uit aan externe inhuur, maar door de coronacrisis betekent dit niet per se een keerpunt

Gemeentes gaven iets minder uit aan externe inhuur, maar door de coronacrisis betekent dit niet per se een keerpunt

26 augustus 2020
Driessen verzorgde een volledig digitale vliegende start voor 120 nieuwe medewerkers

Driessen verzorgde een volledig digitale vliegende start voor 120 nieuwe medewerkers

24 juli 2020

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

thuiswerken met kinderen

Thuiswerken met kinderen: rechten en plichten van werkgevers & werknemers

20 januari 2021
Tevredenheid over thuiswerken toegenomen: veel mensen willen niets anders meer

De invloed van thuiswerken op werkgeluk

19 januari 2021
Blokker

CEO Jeanine Holscher: ‘In 2022 schrijft Blokker zwarte cijfers’

19 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0
  • 4 tips voor vitaliteit en verbinding in coronatijd

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0

Volgende item
Life after lockdown: hoe speel je als merk in op het nieuwe gedrag van de consument?

Life after lockdown: hoe speel je als merk in op het nieuwe gedrag van de consument?

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep