“Een medewerker op één van onze scholen had een familielid welke positief getest was op corona. Dat was natuurlijk schrikken! We hebben direct volgens de richtlijnen gehandeld en de ‘nauwe contacten’ laten testen en in afwachting daarvan naar huis gestuurd. Gelukkig bleek niemand corona te hebben en was het team na het weekend weer compleet. Daar kropen we wel door het oog van de naald. Tot nu toe hebben we alle bezettingsproblemen intern kunnen oplossen, maar het vergt veel inventiviteit van alle directeuren en leerkrachten.”
Ik ben in gesprek met Annemie Martens, voorzitter college van bestuur van PlatOO, een organisatie van 15 openbare scholen in 8 gemeenten. Na een hectische periode aan het einde van het vorige schooljaar met onderwijs op afstand, heeft ze nu te maken met een complexe situatie waar leerkrachten na verkoudheid-achtige klachten, vaak noodgedwongen, dagen thuis zitten in afwachting van de uitslag van een coronatest.

Ondanks het feit dat leerkracht een vitaal beroep is, krijgen de leerkrachten geen voorrang op coronatesten, met alle gevolgen van dien. Diversen schoolbesturen in het Noorden van het land overwegen om zelf commerciële coronatesten in te kopen, zodat leerkrachten met klachten direct getest kunnen worden. 100 testen kosten 1000 euro terwijl een dag vervanging al snel 300 euro kost.
In hoeverre hebben jullie als PlatOO overwogen om zelf coronatesten in te kopen?
“Dat hebben we niet overwogen. Het is natuurlijk mooi dat schoolbesturen en bonden zoeken naar mogelijkheden. Echter we constateren dat dit een landelijk probleem is en we allemaal gebaat zijn bij een structurele oplossing. Wanneer leerkrachten voorrang krijgen bij testen, zoals verpleegkundigen, dan is dat voor onze branche een groot voordeel. Nu zijn we een leerkracht met een loopneus minimaal 3 dagen kwijt.”
Zijn er bij PlatOO al klassen naar huis gestuurd, omdat er geen leerkracht meer beschikbaar was?
“Nee, gelukkig niet. Zoals gezegd, we proberen altijd om een oplossing te vinden in de school. Bij ons is dat tot nu toe altijd gelukt. Het noodscenario is inderdaad de klas naar huis sturen en wanneer het mogelijk is online les te geven, maar dat is echt een noodmaatregel.”
Wat gebeurt er als er kinderen zijn met verkoudheidsklachten in de klas?
“Dat is aan de voorkant al afgestemd met de ouders middels nieuwsbrieven. We vragen dan aan de ouders om hun kind op te halen. Gelukkig hebben we nog geen kind gehad dat positief getest is op corona. We zijn ons er terdege van bewust dat het een extra belasting is voor de ouders, maar we dienen ons aan de richtlijnen te houden; hoe moeilijk soms ook. We hebben regelmatig overleg met het crisisteam binnen onze organisatie en laten ons goed adviseren.”
Hoe groot is eigenlijk de angst onder de leerkrachten en welke maatregelen nemen zij?
“We zien dat in de beginperiode de angst wat groter was dan nu. We praten er met deze collega’s over en daar waar nodig worden maatregelen getroffen. We hebben bijvoorbeeld een leerkracht die ook mantelzorger is. Dan is het essentieel dat voor deze persoon ook maatregelen getroffen worden.
Ook de ouders van de kinderen komen nauwelijks nog binnen de scholen. We houden ze nu liever buiten, ondanks dat contact met de ouders heel belangrijk is. We proberen dit ook creatief op te lossen door online 10 minuten gesprekken te voeren, of wanneer het weer het toelaat ook buiten onder een parasol. Dat zijn mooie initiatieven die we natuurlijk toejuichen.
Kortom, een complexe situatie waarvan ik hoop dat deze snel verbetert wanneer het kabinet beslist om leerkrachten voorrang te geven voor coronatesten.”