“Natuurlijk hebben we even in een hoekje zitten huilen toen de eerste coronamaatregelen bekend werden gemaakt. Ik heb toen direct samen met mijn team onze lopende projecten verdeeld in coronaproof en niet coronaproof. Het bleek dat geen enkel project coronaproof was, dus we moesten aan de slag. Dit keer niet voor een klant of relatie, maar voor onszelf met de vraag; Hoe kunnen we, binnen de corona kaders, op een andere creatieve manier weer verbinden?”
Aan het woord is Laura Conradi, sinds 2012 eigenaar van ‘Never Ever Blue’, gevestigd op Strijp-S. “Wij zijn geen eventbureau, maar we zijn creatieve verbinders. Wij creëren memorabele herinneringen voor collega’s, relaties of klanten van organisaties die ons benaderen. Dat doen we door middel van klantendagen, teamevents, productlanceringen, maar ook door inspiratie reizen bijvoorbeeld.”
Wanneer had je het idee dat de wereld om ons heen vanwege corona weleens totaal zou kunnen veranderen?
“Ik was met een groep horecaondernemers op een inspiratiereis in Giethoorn. We deden toen nog een beetje lacherig over corona, niet wetende welk effect het zou hebben op met name de horeca en de eventbranche. Het was toen al erg rustig in Giethoorn vanwege het uitblijven van veel toeristen uit Aziatische landen. De noodles waren al vervangen door broodjes kroket!
Natuurlijk staat je wereld even stil wanneer alle projecten die op stapel staan geen doorgang kunnen vinden. Ik heb eerst een overzicht gemaakt van onze financiële positie. Toen dat helder was en ik dat kon loslaten gaf dat direct de rust die ik nodig had. Tegelijk was er direct het besef dat we opnieuw naar de tekentafel moesten om ons doel, namelijk het verbinden op een nieuwe manier vorm te gaan moeten geven. Gelukkig is dat precies onze kracht, dus zaten we snel met ons vaste team van vijf mensen in een brainstormsessie.

Het was ook duidelijk dat we moesten snijden aan de kostenkant. We hadden namelijk net de huurovereenkomst getekend voor een eventlocatie van 190m2 waarvoor we hebben overwogen om een huurder voor te zoeken. Toen we de vraag van een relatie kregen wanneer we weer een event gingen organiseren, viel alles op zijn plek. Zo hebben we het Summer School initiatief op onze eigen locatie ontwikkeld. Achteraf een groot succes.
Tijdens de zomerperiode heeft de Summer School 2 keer per week plaatsgevonden. We zijn gestart met 6 personen i.v.m. de maatregelen en nu maximaal 20 mensen. Veel onderwerpen komen voorbij zoals storytelling, masterclasses in presenteren, ondernemen, LinkedIn. De laatste keer hebben we een Tik Tok sessie gehad met een 10-jarige; geweldig!
Natuurlijk is er met deze aantallen nog geen verdienmodel, maar zowel onze relaties als wijzelf worden hier heel enthousiast van. Ook zijn we zo zichtbaar en het smaakt naar meer.”
Wat is jullie ervaring met online events?
“Het is op dit moment niet meer dan een middel om je doel te realiseren. Voor bedrijven is het de uitdaging om in deze tijd aansluiting te houden met collega’s of klanten. Wij denken alweer na over de kerstvieringen van bedrijven. Wat is er allemaal mogelijk binnen de kaders die gelden, dat kan per bedrijf verschillend zijn. Graag gaan wij met bedrijven de uitdaging aan om van hun kerstevent een passend, uniek en memorabel iets te maken, of dat nu in een event is, online of op een hele andere manier. Wij bedenken voor iedere uitdaging een passende oplossing.
Ik geloof persoonlijk in een hybride vorm tussen online en live events. Voor een klant van ons, hebben we vorig jaar nog de chirurgendagen georganiseerd voor 800 medisch specialisten. Dat is nu niet mogelijk, dus vliegen we die in hybride vorm aan. 100 gasten zijn aanwezig op de locatie zelf en de andere 700 zijn verbonden middels een livestream. Dit vereist een totaal andere manier van organiseren, maar voor ons is dat een heerlijke uitdaging. Wellicht haken er in deze vorm wel 1000 gasten online aan.”
Hoe ziet de toekomst binnen de evenementenbranche eruit volgens jou?
“Kijk, het zal nooit meer hetzelfde worden in deze branche. Naar mijn mening zullen er 3 dingen veranderen in de zakelijke event markt;
De projecten zullen kleinschaliger worden, ze moeten tailormade zijn en nog meer memorabel dan vroeger. De zakelijke markt werd de laatste jaren natuurlijk overspoeld met events. Gezien het feit dat het aantal gasten beperkt is, zullen deze selectiever gekozen worden, waarbij het een voorrecht is dat je erbij mag zijn. Daardoor is ook het probleem van de no shows overigens ook opgelost, maar dat terzijde.
We hebben binnenkort een productpresentatie die normaal gesproken voor 150 gasten zou plaatsvinden. Nu zijn er 80 mensen uitgenodigd. De opdrachtgever moet dus heel bewust een keuze maken welke mensen belangrijk zijn om erbij te hebben. Die andere 70 gaan we op een andere manier betrekken en krijgen dus een andere beleving.”
Waar staan jullie volgend jaar met ‘Never Ever Blue’ volgens jou?
“Onze naam staat voor positiviteit; nooit saai en aanstekelijke samenwerking. Ik ben van nature een positief mens en zie volop kansen. We zijn een kleine flexibele organisatie met een grote dosis creativiteit en denken graag out of the box voor onze klanten. Laten dat nu net de ingrediënten zijn om deze bizarre periode te overleven.
Zoals we altijd nadenken hoe we het beste resultaat kunnen bereiken doen we dat behalve voor onze cliënten, nu ook voor onszelf. Constant weer terug naar de tekentafel om te bedenken op welke manier wij ons doel kunnen behalen, namelijk ‘Hoe verbind je in deze periode collega’s en klanten om zo samen herinneringen te creëren?‘
Komende periode gaan wij graag met andere ondernemers in gesprek. In een 40-minuten brainwave sessie helpen wij bedrijven om te bedenken wat wel kan. Ook onze Summer School krijgt zeker een vervolg komend jaar. Aan ideeën geen gebrek.
Laat dat dan ook direct mijn bescheiden advies zijn richting anderen; formuleer opnieuw goed het doel van je onderneming en kijk vervolgens wat er binnen de huidige kaders wél mogelijk is. Je staat versteld van de mogelijkheden die zich aandienen. Een voordeel van deze rare periode is duidelijk voor een positivo zoals ik; het wordt alleen maar beter!”