Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
dinsdag, januari 26, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Recordaantal online boekingen bij Fletcher Hotels, juist in de coronacrisis

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
27 september 2020
7 min. leestijd
0
Recordaantal online boekingen bij Fletcher Hotels, juist in de coronacrisis

Waar veel hotels te lijden hebben onder corona, noteerde Fletcher Hotels in de zomermaanden een hogere omzet dan vorig jaar. ,,Tijdens een persconferentie zei premier Rutte het asociaal te vinden dat mensen een overnachting boekten bij Fletcher om in een restaurant te kunnen eten. De dag erop explodeerde het internet bij ons. We boekten een all time high-record,” vertelt mede-eigenaar Rob Hermans (52).

Op zijn werkkamer op het hoofdkantoor in Nieuwegein staat een hele rij champagneflessen uitgestald, in alle soorten en maten. Een beeldscherm aan de wand verduidelijkt al gauw waar die feeststemming bij directeur en mede-eigenaar Rob Hermans (52) van Fletcher Hotels vandaan komt, zo schrijft het AD.

Hogere omzet hotel dan vorig jaar

Op de monitor prijkt precies naast een landkaartje met plekken waar de hotels in Nederland zijn gevestigd een staafdiagram met de maandelijkse (verwachte) omzetten van dit jaar afgezet tegen vorig jaar. Rob Hermans – een wit overhemd en een flinke bos donkere krullen – kijkt met een brede grijns naar de positieve cijfers. Waar veel hotels te lijden hebben onder corona en ook Fletcher 50 miljoen euro zag verdampen, noteerde de keten in de zomermaanden het hoogste aantal boekingen online, een hogere bezettingsgraad en een hogere omzet dan vorig jaar. ,,Het verzacht de pijn maar maakt het verlies niet goed.”

,,De regering zei vanaf het begin dat gezonde bedrijven corona zouden overleven. Die gedachte stelde mij gerust. Ik dacht: als dat zo is, dan overleven wij zeker. Maar overleven was eigenlijk nooit mijn grootste zorg.”

ADVERTENTIE

Wat was wel uw zorg?

,,De zorg zat ‘m er in hoe we dit moesten aanpakken. Ik wist meteen: we zullen anders moeten gaan denken. Op zo’n moment sta je voor vraagstukken waar je nooit eerder voor gestaan hebt. 24 uur per dag ging het alleen nog maar over corona. Dan is de vraag: wat ga je doen?”

Wat bent u gaan doen?

,,Eind februari was ik op wintersport toen een hotel op Tenerife in quarantaine ging. Daar schrok ik van. Als een hotel op Tenerife in quarantaine kan, kan dat ook in Nederland. Vanaf mijn vakantieadres heb ik een crisisteam samengesteld met mensen die ik goed ken en die allemaal een andere discipline hebben. Op 1 maart zijn we aan de slag gegaan en na 15 maart zijn onze hotels gefaseerd dichtgegaan. Wij hoefden in tegenstelling tot cafés en restaurants niet dicht, maar wij besloten zelf om te sluiten.”

Waarom?

,,Er kwam niemand meer. We hadden meer dan honderdduizend annuleringen, waaronder bruiloften en evenementen. Onze centrale Fletcher-receptie, waar twintig mensen werken, is die periode alleen maar bezig geweest met annuleren. Een enorme operatie, maar het verliep goed.”

,,Er was zoveel animo dat we extra bussen hebben moeten kopen om de bagage te vervoeren tussen hotels”

Rob Hermans over Fletchers speciale arrangement voor vakanties in Nederland

Zat u niet enorm in de rats over de financiën?

,,We hadden eind maart nog geen zicht op hoe de mogelijke overheidssteun eruit zou zien. We hadden geen idee of de crisis drie maanden of langer zou duren. Onze prioriteit lag bij onze werknemers, kleine ondernemers en dat Fletcher Hotels overleeft. We hebben onze ruim vierduizend medewerkers en onze kleinere leveranciers, zoals de bakker om de hoek, betaald. Maar daarna hebben we de geldkraan dichtgedraaid en de betalingen aan grote bedrijven, zoals de energieleveranciers en verhuurders, uitgesteld en betalingsregelingen moeten treffen.”

Die grote bedrijven gingen akkoord?

,,Eén verhuurder wilde geen huurkorting geven en vond het een ondernemersrisico. Van medewerkers of kleine ondernemers kun je niet verwachten dat ze meebewegen, maar van grote partijen verwacht ik dat ze hun steentje bijdragen. Als crisisteam hebben we daarop een stoplichtmethode ingesteld. Met groene bedrijven gaan we nog heel lang door, met oranje bedrijven gaan we door maar in hun reactie zijn we wat teleurgesteld en van rode bedrijven nemen we zo snel mogelijk afscheid. Zoals van die verhuurder.”

Waar is het crisisteam verder mee bezig gegaan?

,,Waar niet mee?! We hebben zeven dagen in de week gebrainstormd. We hebben uiteindelijk een uitgebreid protocol opgesteld. De helft van de tafels en stoelen hebben we uit de hotels weggehaald, het ontbijtbuffet is geschrapt, overal zijn looprichtingen en pijlen aangebracht en schermen opgehangen. We dachten: zodra mensen naar de hotels willen, dan moeten we daar klaar voor zijn. Daarvoor zijn we gaan kijken bij supermarkten, bouwmarkten en in de keuken van McDonald’s.”

Eind april was het voor Fletcher zover…

,,Ja toen kondigden we aan dat we de restaurants en terrassen van tien hotels openden voor hotelgasten en dat sloeg in als een bom. Heel Nederland dacht dat alle hotels net als cafés en restaurants verplicht dicht waren. Tijdens een persconferentie zei premier Rutte het asociaal te vinden dat mensen een overnachting boekten bij Fletcher om in een restaurant te kunnen eten. De dag erop explodeerde het internet bij ons. We boekten een all time high-record.”

Wat wil dat record zeggen?

,,Ons vorige record wat betreft online boekingen werd verdrievoudigd. Dat behoeft wel uitleg: alle hotels waren leeg dus er viel op dat moment heel veel te boeken. Het record was eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar voor ons was het een champagnemoment. Het volgende champagnemoment was half mei toen alle hotels heropenden. Niet veel later zaten we zowel qua bestedingen als qua bezetting boven vorig jaar en zelfs boven onze doelstelling voor dit jaar. We hebben de zomer continu vol gezeten en in september draaien we beter dan vorig jaar. Al met al hebben we de afgelopen zes maanden vaker de champagnefles ontkurkt dan de afgelopen drie jaar bij elkaar.”

Hoe verklaart u het succes?

,,Door het vliegen en de onzekerheid rond corona. We hadden al vrij snel het gevoel dat de vraag naar vakantie in eigen land heel hoog zou worden. Voor mensen die langer op vakantie wilden in eigen land, hebben we het ‘klavertje vier arrangement’ in het leven geroepen. Een rondreis met de auto, fiets of te voet waarmee we wilden laten zien hoe leuk Nederland is. Er was zoveel animo voor dat we extra bussen hebben moeten kopen om de bagage te vervoeren tussen hotels. Het klavertje vier houden we deze winter erin, dan met hotels met uitgebreide wellness faciliteiten.”

Zo te horen heeft corona u ook veel goeds gebracht…

,,Voor corona ging het misschien wel een beetje te veel op de automatische piloot. Voor mijzelf en voor de organisatie is dit een fantastische periode geweest. Ik gun iedereen een dergelijke uitdaging. Het anders denken, het ondernemerschap, de creativiteit, het snel schakelen, beslissingen doorvoeren en goed communiceren. Voor de organisatie is het een enorme test geweest maar we zijn als organisatie glansrijk geslaagd. Als corona dan toch moest komen, dan had het niet op een beter moment gekund.”

Veel andere hotels hebben zwaar te lijden onder corona, hoe kan het dat Fletcher het zoveel beter doet?

,,Voor Fletcher als centraal aangestuurde organisatie en met hotels verspreid over heel Nederland is het veel makkelijker dan voor een zakenhotel in Amsterdam dat afhankelijk is van internationaal vliegverkeer of voor één klein hotel. We hebben met honderd hotels veel meer slagkracht. Daarnaast was onze belangrijkste doelgroep, Nederlanders die een paar dagen op vakantie willen in eigen land, dit jaar natuurlijk groter dan ooit.”

En gaat u nu op overnamepad?

,,We hebben half juni al een failliet hotel overgenomen in Zeeland. En we hebben een hotel in Mill geopend, dat in financiële problemen verkeerde. We verwachten dat er nog een hoop kansen voorbijkomen. We denken binnen nu en twee jaar te groeien naar zo’n 125 hotels.”

Maakt u zich geen zorgen over corona en een tweede golf?

,,Wat er ook gebeurt, we hebben laten zien dat we dit aankunnen. Dus nee, ik maak mij geen zorgen om Fletcher. Ik denk alleen wel dat veel bedrijven failliet zullen gaan en veel mensen werkloos raken. Voor mensen zonder baan is dat heel vervelend, maar ik denk dat het herstel heel snel zal gaan zodra er een vaccin is. Voor de coronacrisis hadden we in meerdere sectoren een tekort aan mensen en ik denk dat die krapte gewoon weer terugkomt.”

Corona heeft uw vernieuwingsdrift duidelijk wakker geschud. Nog meer plannen?

,,Er zijn nog verschrikkelijk veel dingen die we met de keten kunnen en willen. Een aantal markten van ons is nog niet op gang gekomen, zoals de afdeling bruiloften. En ik zie nog genoeg kansen rond omscholing of cursussen in onze hotels. Veel mensen zijn begonnen aan een cursus, maar hebben die niet afgemaakt. Zo zouden we een hotel helemaal in Spaanse sferen kunnen omtoveren, waarbij je Spaans eet en de hele dag Spaans spreekt.”

Dit interview is eerder verschenen op de website van De Ondernemer. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: betalingsregelingcoronacrisiscrisisteamhorecahotelsomzetsucces

Delen

Gerelateerd Berichten

Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021
reiskostenvergoeding 2021

Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 april

23 januari 2021
Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021
Thuiswerkdenken vs kantoordenken

Thuiswerkdenken vs kantoordenken

22 januari 2021
Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

21 januari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

rellen

De rellende werknemer

25 januari 2021
Help, ik verzuip in corona!

Hoestschaamte

25 januari 2021
Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 april

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0

Volgende item
Ga je reorganiseren en ken je de hoofdlijnen van ontslag via het UWV? – door advocaat Hans Kamerbeek

Waar moet je volgens het UWV op letten bij een ontslagaanvraag?

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep