Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
donderdag, januari 21, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Werken aan werkgeluk anno 2020: wat is er anders door corona?

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
27 september 2020
3 min. leestijd
0
Werken aan werkgeluk anno 2020: wat is er anders door corona?

Het is weer de internationale Week van het Werkgeluk, waarin allerlei activiteiten worden georganiseerd om ervoor te zorgen dat werkgeluk de normaalste zaak van de wereld wordt. Maar hoe staat het op dit moment eigenlijk met ons werkgeluk? Gelden de 5 factoren voor werkgeluk ook tijdens corona? Of hebben mensen nu iets anders nodig om werkgelukkig te zijn?

Werken aan werkgeluk loont. Voor de medewerker, maar ook voor de organisatie. Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever, coöperatiever, creatiever en innovatiever. Je hoeft geen deskundige te zijn om te snappen dat organisaties daar juist in crisistijd baat bij hebben. We schreven het eerder: werkgeluk maakt crisisbestendiger.

Daling van positieve energie

Maar met de uitbraak van het coronavirus en de daarmee gepaard gaande onzekerheden en verandering in werkomstandigheden, kreeg ons werkgeluk een flinke knauw. HR-tech start-up 2DAYSMOOD verzamelde bij meer dan 40 organisaties uit diverse sectoren data over het (thuis)werkgeluk van hun personeel. En constateerde onder meer een zeer duidelijke impact op de positieve stemming van medewerkers: een piek in stress en ontevredenheid.

Thuiswerkverveling

Door goed leiderschap, een gevoel van saamhorigheid en veerkracht herstelden we snel. Maar de crisis duurt lang en dat heeft zijn weerslag op ons gemoed. Negatieve emoties, zoals gespannenheid en vermoeidheid, komen en gaan in golfbewegingen, zo blijkt uit de meest recente data. Ook onze positieve energie (vrolijkheid, enthousiasme) is nog niet terug op het oude niveau. Wellicht een gevolg van het nieuwe fenomeen ‘thuiswerkverveling’ en het gebrek aan (fysieke) verbinding.

ADVERTENTIE

Relaties en werk-privébalans nu vooral belangrijk

Maar werkgeluk draait niet alleen om positieve emoties. De Positieve Psychologie onderscheidt nog 4 andere factoren: relaties, uitdaging, betekenis en flow. 2DAYSMOOD meldt dat tijdens corona mensen vooral de relaties met collega’s en de werk-privébalans belangrijk voor hun werkgeluk noemen. Helaas staan beide factoren óók in hun top 3 van zaken waar ze ontevreden over zijn, met op 1 werkdruk, op 2 de werk-privébalans en op 3 de verbinding met mensen.

Aandacht voor personeel wordt beloond

Dat ons werkgeluk snel herstelde van de klappen die het kreeg tijdens de coronapiek, heeft waarschijnlijk te maken met de extra aandacht die veel organisaties geven aan hun personeel. Transparantie, empathie en vertrouwen zijn hierbij kernwoorden. Voor deze aandacht worden werkgevers beloond met een stijging van de employee Net Promoter Score met maar liefst 15 punten.

Werkgeluk begint bij beter zelfinzicht

Op basis van al zijn gegevens raadt het HR-techbedrijf werkgevers aan om in de nieuwe hybride werkomgeving vooral in te zetten op ‘persoonlijk welzijn en vitaliteit’, ‘autonomie en persoonlijk leiderschap’ en ‘zingeving en voldoening’. Het zouden wel eens de magische knoppen kunnen zijn waarmee ze het werkgeluk van hun mensen weer een boost geven.

Bij Insights zijn we ervan overtuigd dat meer werkgeluk begint bij beter zelfinzicht van je mensen. Bij ontdekken wat ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen. Als ze dát weten, kunnen ze de verantwoordelijkheid pakken voor hun eigen werkgeluk. Hoe dat werkt, lees je in ons gratis magazine ‘Van zelfinzicht naar werkgeluk’.

Dit artikel is origineel verschenen op Insights Benelux. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: coronacrisisThuiswerkenwerkgeluk

Delen

Gerelateerd Berichten

maatregelen corona

Avondklok en alle andere maatregelen tot en met tenminste 9 februari

20 januari 2021
thuiswerken met kinderen

Thuiswerken met kinderen: rechten en plichten van werkgevers & werknemers

20 januari 2021
Tevredenheid over thuiswerken toegenomen: veel mensen willen niets anders meer

De invloed van thuiswerken op werkgeluk

19 januari 2021
Blokker

CEO Jeanine Holscher: ‘In 2022 schrijft Blokker zwarte cijfers’

19 januari 2021
Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

16 januari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

maatregelen corona

Avondklok en alle andere maatregelen tot en met tenminste 9 februari

20 januari 2021
thuiswerken met kinderen

Thuiswerken met kinderen: rechten en plichten van werkgevers & werknemers

20 januari 2021
Tevredenheid over thuiswerken toegenomen: veel mensen willen niets anders meer

De invloed van thuiswerken op werkgeluk

19 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0
  • 4 tips voor vitaliteit en verbinding in coronatijd

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0

Volgende item
Recordaantal online boekingen bij Fletcher Hotels, juist in de coronacrisis

Recordaantal online boekingen bij Fletcher Hotels, juist in de coronacrisis

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep