Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
dinsdag, januari 19, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Coronaregels: zo wijzen deze ondernemers klanten op hun gedrag

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
1 oktober 2020
3 min. leestijd
0
Coronaregels: zo wijzen deze ondernemers klanten op hun gedrag

Het gedrag van klanten, ook een reden achter de oproep van VNO-NCW en MKB-Nederland – ‘ondernemers, trek alles uit de kast om een lockdown te voorkomen’ – is bij onder meer winkeliers en horeca veel meer dan zomaar onderwerp van gesprek, blijkt uit een rondgang en vele e-mails aan De Ondernemer. Drie ondernemers vertellen over hun aanpak, consumentenpsycholoog Patrick Wessels geeft tips.

Volgens het statement van VNO-NCW en MKB-Nederland kunnen bedrijven een belangrijke rol spelen in het beïnvloeden van het gedrag van Nederlanders. Bedrijven, winkels, bouwlocaties en bijvoorbeeld fabrieken zijn immers plekken zijn waar veel mensen elkaar treffen.

,,Om het bewustzijn bij consumenten te vergroten zou het goed zijn hen erop aan te spreken als ze te dichtbij elkaar staan of hun handen niet desinfecteren. Daarbij is het belangrijk om er de reden bij te communiceren, ook al is die natuurlijk bekend bij in principe iedereen,” stelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Wessels: ‘Het helpt als medewerkers mondkapjes dragen’

,,Daarnaast is het goed om consumenten proactief te benaderen als ze binnenkomen. Als het lukt om ze daarmee te verwijzen naar waar het staat of ligt stimuleer je meer doelgericht winkelgedrag. Bovendien helpt het als medewerkers mondkapjes dragen en daarmee zowel de norm stellen als het bewustzijn vergroten dat er wat aan de hand is.”

ADVERTENTIE

‘Niet samen voor één bestelling naar binnen’

,,Ik vind dat onze klanten zich soms iets beter moeten beseffen in wat voor tijd we nu leven. Mijn klanten moeten zich op vijftien vierkante meter bewegen en dus wil ik er maar twee tegelijk binnen hebben,” vertelt Miriam Staffhorst van Urban Bakery Rotterdam. ,,Dat lukt ook wel, maar het valt mij op dat veel mensen samen shoppen en voor één bestelling dus ook samen in de patisserie staan.”

,,Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zo lost de rij minder snel op en kan ook maar één collega zijn of haar werk doen. Tot nu toe was het door het lekkere weer voor andere klanten geen probleem om wat langer buiten te moeten wachten, maar nu het net herfst is, wordt dat een heel ander verhaal.”

‘Ik hanteer twee scheidsrechterskaarten. Een gele en een rode’

Wouter Stevenhaagen, eigenaar van Eetcafé Coster 52 in Haarlem: ,,Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de regels, dat merken we zeker, maar na een paar biertjes worden coronaregels voor sommigen iets te ingewikkeld. En dan zie ik bijvoorbeeld dat mensen zo wat bij elkaar op schoot gaan zitten. Dit is een plek waar iedereen elkaar kent en dus lopen ze op den duur van tafel naar tafel om lekker met elkaar te gaan kletsen.”

,,Dat moeten we niet hebben en daarom heb ik twee scheidsrechterkaarten. Een gele en een rode. Als ik dan zie dat mensen de regels overtreden, deel ik een gele kaart uit. Het is allemaal met een knipoog hoor, maar zo zien de andere klanten wel dat ik ermee bezig ben. De rode kaart trek ik niet, maar als dat moment er eigenlijk wel is, spreek ik de betreffende persoon even persoonlijk aan op zijn of haar gedrag. Ik denk dat dit de beste manier is om ermee om te gaan. Je moet ook niet te streng worden, want dan weet je zeker dat je zaak leeg blijft.”

‘We doen allemaal zo ons best in de horeca’

De Weijenborg uit het Overijsselse Delden stond vóór de coronacrisis te boek als een feestlocatie. Eigenaresse Erna Hemersma gooide het recent echter over een andere boeg en gebruikt haar ruimte nu als tapasrestaurant. ,,We doen nog buitenactiviteiten en ook daarbij wordt de anderhalve metermaatregel over het algemeen goed nageleefd. Het probleem voor ons als horeca-eigenaren zit ‘m helaas ergens anders in.”

Hemersma doelt op het voorval van afgelopen donderdag in Tilburg. Ze baalt ervan dat anderen de regels niet serieus nemen waardoor het aantal coronabesmettingen alleen maar toeneemt. ,,Daar worden we verdrietig van. We doen allemaal zo ons best om ons goed te profileren. De horeca heeft echt geen groot aandeel in het veroorzaken van een lockdown. Maar omdat de regering minder grip heeft op dit soort supportersgroepen, worden wij wél aangewezen. Het is vreselijk jammer.”

Dit artikel is overgenomen van De Ondernemer. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: coronamaatregelenmondkapjesondernemersregelstips

Delen

Gerelateerd Berichten

Werkgever mag loon opschorten bij weigeren mondkapje

Werkgever mag loon opschorten bij weigeren mondkapje

18 januari 2021
Van doemdenken naar doendenken

Wat als?

14 januari 2021
vakantie coronacrisis

Ontslag na vakantie in oranje gebied

9 januari 2021
Onderzoek zelfstandige ondernemers door TU Eindhoven

Onderzoek zelfstandige ondernemers door TU Eindhoven

2 januari 2021
Geef de coronacrisis een positieve draai: 17 lichtpuntjes op een rij

Geef de coronacrisis een positieve draai: 17 lichtpuntjes op een rij

2 januari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Werkgever mag loon opschorten bij weigeren mondkapje

Werkgever mag loon opschorten bij weigeren mondkapje

18 januari 2021
40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

40 procent ondernemers wil bedrijf snel verkopen

17 januari 2021
Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

Kroegbaas is tijdelijk schoonmaker in ziekenhuis: ‘Ik ben vrolijker en positiever’

16 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0
  • 4 tips voor vitaliteit en verbinding in coronatijd

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0

Volgende item
thuiswerken tips

10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep