Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
zondag, januari 24, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Corona maakt bedrijfskantine veelal overbodig: dit kan dé oplossing zijn

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
10 oktober 2020
4 min. leestijd
0
Corona maakt bedrijfskantine veelal overbodig: dit kan dé oplossing zijn

Wat moet je als ondernemer nog met een cateraar als driekwart van je personeel thuis aan het werk is? Heel simpel: niks. Nu het besef is ingedaald dat de coronacrisis blijvende gevolgen heeft voor het kantoorleven, denken meer en meer bedrijven na over hun kantine na de acute crisis. Het Dordtse Selecta, dat werkt voor 20.000 klanten in Nederland, zegt dé oplossing te hebben.

Een mini-supermarkt zou je het kunnen noemen, volgens het AD. Drie blinkende koelvitrines vol fruit, blikjes fris, speltbroodjes met gebraden kip en broodjes bal. Voorverpakt, dat wel. Want de tijd dat een man of vrouw elke dag vanachter een gaarkeuken een warme maaltijd serveert is door het besmettelijke coronavirus voorbij.

De Foodie’s – inderdaad in meervoud, zoals de mini-supermarkt heet – is het nieuwste concept van Selecta. Het van origine Zwitsers bedrijf dat al jaren langs de A16 bij Dordrecht is gevestigd en werkt voor 20.000 klanten in Nederland, installeert het inmiddels bij advocatenkantoren en in fabrieken, maar ook bij tuinders in de Biesbosch en een grote zorgverzekeraar in het midden van het land. Meer en meer bedrijven hebben inmiddels contact gezocht, zegt commercieel directeur Sjoerd van den Dungen (38). Ruim vijftien Foodie’s zijn al geplaatst, een handvol anderen zijn in aanbouw.

,,Het mooie van een Foodie’s – wij noemen het een ‘grab and go-concept’ – is dat je hem op allerlei manieren kunt samenstellen. Het bestaat namelijk uit meerdere componenten: koelvitrines voor dranken, fruit of voor broodjes. Maar ook een koffiecorner en ‘rekken’ waar zakjes chips of chocoladerepen te halen zijn. Het ene bedrijf heeft negen onderdelen nodig, een ander twee. Dat hangt af van de omvang van het bedrijf en de wensen van het personeel’’, zegt hij.

ADVERTENTIE

Direct corrigeert hij zich. Want de omvang van een bedrijf is sinds de pandemie niet langer leidend als het gaat om de inrichting van en het assortiment in de bedrijfskantine. Het gaat om de bezettingsgraad op de kantoren. De tijd dat ‘jan-en-alleman’ om 07.30 uur naar kantoor reed en om 17.00 uur naar huis ging is voorgoed voorbij. Personeel stapt binnen op het moment dat zij het kantoor nodig hebben voor een creatief overleg of het ondertekenen van bepaalde documenten.

Vrijwel alle bedrijven hebben de eerste coronamaatregelen inmiddels getroffen. Stickers plakken op de vloer, ‘kuchschermen’ tussen de bureau’s en duidelijke looproutes zodat collega’s elkaar niet besmetten. Volgens Van den Dungen wordt er nu een stap verder gedacht. ,,De kantoorfunctie willen we behouden, blijkt uit allerlei onderzoeken. Alleen zitten bedrijven nu in onzekerheid omdat ze niet goed weten waar ze goed aan doen. Moet mijn personeel thuis werken? Ja. Maar moeten zij ook een binding houden met het bedrijf en hun collega’s? Ook ja. En dan moet er nog op de kosten worden gelet.’’

Gezonde snacks

Precies in dat gat kan de Foodie’s springen, stelt hij. ,,Niemand zit straks meer veertig uur per week op kantoor. Het naar kantoor gaan wordt een ‘uitje’ om even met je team te overleggen. Want er is bewezen dat face-to-face-brainstorms waarbij je bepaalde emoties kunt zien effectiever is dan via een videoverbinding. Je merkt dat bedrijven er nu voor proberen te zorgen dat wanneer er personeel op kantoor is, de voorzieningen daar ook goed zijn. Daar komt nog eens bij dat vitaliteit en gezondheid nu centraal staat: dan komt de Foodie’s met ook gezonde ‘snacks’ en maaltijden goed van pas.’’

”Toen de crisis uitbrak hebben we de Foodie’s door­ont­wik­keld naar een product dat nóg beter bij deze tijd past”

Sjoerd van den Dungen, Foodie’s

De mini-supermarkt is daarnaast coronaproof omdat het van a tot z functioneert op zelfbediening. Daarbij levert Selecta de klant elke ochtend een ‘vakkenvuller’ om er voor te zorgen dat de verse producten ook daadwerkelijk vers zijn. Omdat het Dordtse bedrijf ook levert aan onder meer tankstations langs de snelwegen kennen ze de behoefte van ‘werkend Nederland’ maar al te goed. ,,Gek genoeg is de koffie-verkoop bij de pomp gegroeid sinds corona is uitgebroken. Mensen gaan op andere tijden de weg op en hebben gebroken met hun standaard routine. Ze denken: ach, ik heb zin in koffie, dus drink ik dat nu. Dat gaat op kantoor ook zo zijn. Omdat de Foodie’s met zelfbediening werkt, is dat op het werk goed mogelijk.’’

Cappuccino met karamel

Personeel binden en hen blijven boeien. Daar gaat het om. Want wie de hele dag thuis aan het werk is en tegen de blinde muur van de studeerkamer tuurt kan de binding met het bedrijf waarvoor hij of zij werkt weleens gaan missen. Een korte bespreking op kantoor kan daarin wonderen doen, merken veel directeuren. ,,We waren al bezig met het ontwikkelen van de Foodie’s, maar toen de crisis uitbrak hebben we het doorontwikkeld naar een product dat nóg beter bij de coronatijd past. We wisten dat hier behoefte aan zou komen’’, zegt Van den Dungen

Temeer omdat een aantal ‘kantoorbedrijven’ nadenken over hun toekomst. ,,Bedrijven willen besparen én hun personeel tevreden houden. Door hen thuis te laten werken en toch op kantoor de luxe te geven die ze nodig hebben, kan dat. En dan zijn de meesten ook nog wel bereid om iets te betalen voor een bijzondere cappuccino met karamel die ze thuis dan weer niet hebben.’’

Dit artikel is origineel verschenen op de website van De Ondernemer. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: bedrijfskantinebedrijfsrestaurantsfacilitairsupermarkt

Delen

Gerelateerd Berichten

Steeds later boodschappen: supermarkt door corona soms open tot middernacht

Steeds later boodschappen: supermarkt door corona soms open tot middernacht

29 november 2020
Plannen tijdens coronacrisis

‘Je kunt niet meer plannen’ | Sjoerd Voermans | Schoonmaakbedrijf Perfect BV.

13 oktober 2020
Gemeente amsterdam coronatijd

Corona en de werkomgeving: zo gaat het bij de Gemeente Amsterdam

10 oktober 2020
vrouw thuis aan het werk

Thuiswerkbeleid vraagt meer dan een bureaustoel en een monitor

6 oktober 2020
Wat betekent het coronavirus voor jouw facilitaire diensten en contracten?

Wat betekent het coronavirus voor jouw facilitaire diensten en contracten?

26 september 2020

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021
Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

Top 10 wijzigingen 2021 voor de werkgever

23 januari 2021
Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0

Volgende item
Gemeente amsterdam coronatijd

Corona en de werkomgeving: zo gaat het bij de Gemeente Amsterdam

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep