Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
maandag, januari 25, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

De nieuwe tijd: zes belangrijke e-commerce trends

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
23 november 2020
4 min. leestijd
0
e-commerce trends

Als er iets is dat we dit jaar zelf aan den lijve hebben kunnen ondervinden is het wel de invloed van de coronacrisis op online shopping. Online marketeer Eric van Hall bracht zes e-commerce trends in kaart voor deze ‘nieuwe tijd’. Van Hall ondervroeg een groot aantal e-commercespecialisten uit zijn netwerk. Het resultaat in een achtergrondverhaal en de zes trends.

Trend 1: Kritische consumenten en transparantie

Volgens Nathan Veenstra van Optimus Online moeten we er rekening mee houden dat consumenten steeds kritischer worden. ,,Dat komt voor een deel ook door de vele dropshipping webshops (webwinkel plaatst de bestelling van de consument gelijk door naar een producent of groothandel, deze levert het product rechtstreeks aan de koper, red.) en ontwikkelingen rondom de externe partijen die bijvoorbeeld via Bol.com verkopen. De klachten hierover stapelen zich op. Het aantal kritische online shoppers neemt hierdoor toe. Als webshop heb je tegenwoordig echt wat te bewijzen. Kritische consumenten zorgen er wel voor dat zaken die in e-commerce bijdragen aan transparantie veel belangrijker worden. Denk aan keurmerken en de identiteit van de ondernemer.”

Trend 2: Prominentere rol voor marketplaces

Dries de Gelder van eCommerce Cafe: ,,Een online marketplace is een platform dat de diensten of producten van meerdere derde partijen aanbiedt. De marketplace-trend is al een paar jaar bekend, maar wordt steeds belangrijker.”

Volgens Dennis Pettinga van Daar-Om komt dat doordat steeds meer bedrijven de stap naar e-commerce maken, vooral sinds de uitbraak van corona: ,,Dat effect wordt verder versterkt doordat het maken en onderhouden van een eigen webshop een dure hobby is. Daarom spelen marketplaces een steeds prominentere rol in de mix. Al is het wel de vraag of dit voor de consument de meest ideale situatie is.”

ADVERTENTIE

Trend 3: Snelle levertijd belangrijker

Laurenze Meskers van Bambuu verwacht dat de ‘P’ van prijs niet de belangrijkste trigger blijft: ,,Mensen kijken vandaag de dag steeds meer naar de levertijdbelofte. Sinds de eerste coronagolf zie je duidelijk dat het aantal dropshippers is toegenomen. Alleen regent het bij deze partijen vaak klachten over de levertijd. Bij consumenten ontstaat daardoor steeds meer het bewustzijn dat ‘vandaag besteld, morgen in huis’ lang niet altijd de standaard is. Onderscheid je daarom met een snelle levertijd.”

Trend 4: Duurzaamheid

Duurzaamheid is de laatste jaren iets wat heel erg belangrijk is geworden. Volgens Dries de Gelder wordt dit de komende jaren alleen nog maar belangrijker: ,,Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun eigen voetafdruk en zoeken daarom ijverig naar milieuvriendelijke producten. Ook een duurzame productie speelt daarbij een rol. Ik denk dat milieuvriendelijke bedrijven in de nabije toekomst de markt zullen domineren. Zo heeft Amazon een plan gemaakt om in 30 jaar tijd hun koolstofemissie naar tot nul te reduceren.”

‘De rol van kunstmatige intelligentie neemt snel toeneemt. Het biedt de koper persoonlijke begeleiding’

Dries de Gelder van eCommerce Cafe

Lees ook: 5 consumententrends die invloed hebben op jouw organisatie

Trend 5: Doorbraak online kopen bij voorheen terughoudende doelgroep

Marc de Groot van DGOC Online Marketing ziet vooral kansen bij een voorheen terughoudende doelgroep: ,,Nood breekt wet. Thuiswinkel.org noteerde maar liefst achthonderdduizend nieuwe e-shoppers toen mensen tijdens de eerste lockdown zoveel mogelijk moesten thuisblijven. Niet alleen waren er veel meer online kopers, ook het bestede bedrag per koper steeg aanzienlijk. Ik denk dat dit een blijvende stijging en trend is. De terughoudende doelgroep heeft dankzij corona het online winkelen echt ontdekt. Minimaal de helft blijft hangen.”

Trend 6: Meer kunstmatige intelligentie en augmented reality

Dries de Gelder is van mening dat de rol van kunstmatige intelligentie (AI) snel toeneemt: ,,AI biedt de koper persoonlijke begeleiding. Stel het je eigenlijk voor als een extra ‘medewerker’. Zo houdt kunstmatige intelligentie de aankoopgeschiedenis bij en biedt het op basis van de vorige aankopen de meest vergelijkbare producten aan.”

Ook ziet Dries de Gelder het belang van augmented reality snel groter worden: ,,Augmented reality helpt klanten je product echt te ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een online kledingwinkel. Een kledingstuk is niet direct te passen. Augmented reality biedt op zo’n moment echt een uitkomst en geeft een goede impressie van hoe de kleding je zal staan.”

Dit artikel is origineel verschenen op de website van De Ondernemer. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: e-commercenieuwe normaalonline shoppingtrends

Delen

Gerelateerd Berichten

HR trends & ontwikkelingen 2021

HR trends & ontwikkelingen 2021

6 januari 2021
‘Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten’

‘Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten’

15 december 2020
De 3 belangrijkste trends voor HR in 2021

De 3 belangrijkste trends voor HR in 2021

26 november 2020
zakelijkse huisvesting

Dit is de impact van corona op trends & ontwikkelingen in zakelijke huisvesting

16 november 2020
trends werkomgeving

Deze 4 trends in de werkomgeving zijn door corona in een stroomversnelling geraakt

30 oktober 2020

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

rellen

De rellende werknemer

25 januari 2021
Help, ik verzuip in corona!

Hoestschaamte

25 januari 2021
Marco Aarnink

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

24 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 april

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0

Volgende item
Het voeren van een eindejaarsgesprek, hoe pak je dat tijdens de coronacrisis aan?

Het voeren van een eindejaarsgesprek, hoe pak je dat tijdens de coronacrisis aan?

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep