Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
vrijdag, januari 22, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

‘Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten’

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
15 december 2020
4 min. leestijd
0
‘Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten’

De e-commerceketen staat een enorme klus te wachten nu niet-essentiële winkels al in de nacht van maandag op dinsdag dicht moesten wegens het grote aantal coronabesmettingen. Webwinkels zullen waarschijnlijk komende week op maximale capaciteit gaan draaien.

,,Webwinkels zullen alles op alles moeten gaan stellen om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd krijgen.” Dat zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, dat circa 80 procent van de markt vertegenwoordigt. Jongen verwacht dat de online bestedingen enorm zullen aanzwengelen. ,,Vooral de aankopen van spullen om thuis te overleven en te kunnen werken komen bovenop de enorme drukte die we nu al ervaren rond de feestdagen.”

De directeur verwacht dat het merendeel van de pakketjes alsnog op tijd wordt afgeleverd, omdat de meeste mensen thuis zullen zijn en bezorgers minder last zullen hebben van het verkeer. Toch moet de consument er rekening mee houden dat een significant deel van de bestellingen later aankomt. ,,Hoe groot dat deel is, hangt er vanaf of de afhaalpakketpunten in winkels mogen openblijven. Tegelijkertijd vragen we webwinkels om consumenten, daar waar dat past, langer de tijd te geven om hun pakketje te retourneren, zodat daar geen onnodige drukte ontstaat.”

Bol.com zag het aantal bestellingen maandagochtend al groeien. Omdat de nieuwe coronamaatregelen nog niet officieel bevestigd zijn, wil de webwinkel nog niet vooruitlopen op verdere gevolgen en verwachtingen voor het bedrijf. ,,Natuurlijk kijken we naar wat de impact kan zijn van het sluiten van niet-essentiële winkels op bol.com, onder meer wat betreft de verkopen en de logistiek. Hierover zijn we ook in gesprek met onder meer de bezorgdiensten en de logistieke bedrijven waarmee we samenwerken”, zegt een woordvoerder.

ADVERTENTIE

”Wij kunnen tienduizend bestellingen per dag kwijt, maar schalen net zo makkelijk op naar honderdduizend. We zijn op de mogelijk komende drukte voorbereid”

Konrad van den Bosch, directeur Kijkshop.nl

Tienduizend bestellingen per dag

Kijkshop.nl-directeur Konrad van den Bosch wist op de valreep een overeenkomst te sluiten met een grote speelgoeddistributeur en hoopt vanavond nog live te gaan. ,,Er komen 16.000 speelgoedartikelen op de site.” Voor Van den Bosch breken spannende dagen aan. ,,Wij kunnen tienduizend bestellingen per dag kwijt, maar schalen net zo makkelijk op naar honderdduizend. We zijn op de mogelijk komende drukte voorbereid. Op Kijkshop, het is een platform, zijn dertig grote magazijnen aangesloten met voor 300 miljoen euro aan voorraad.

,,Onze beschikbare eigen voorraad is dus enorm. Zo konden wij bij de eerste lockdown met gemak tussen de vijf- en zeshonderd tondeuses per dag uitleveren. Mochten de bouwmarkten ook dicht moeten dan hebben we gelukkig net het Gereedschapcentrum aan ons platform verbonden.”

Pakketbezorgers bereiden zich voor op extra drukte

PostNL kijkt of de capaciteit van het bedrijf kan worden vergroot, nu het vanaf dinsdag wellicht nog drukker gaat worden voor pakketbezorgers door een verschuiving van de winkelstraten naar online. ,,We bereiden ons voor op verschillende scenario’s, dat doen we al sinds het begin van de coronacrisis”, reageert een woordvoerster van PostNL. ,,We kijken daarbij als eerste hoe we veilig kunnen doorwerken. Op al onze locaties dragen we mondkapjes en houden we anderhalve meter afstand. Aan die coronamaatregelen kunnen we geen concessies doen.”

Het bedrijf vergrootte zijn capaciteit sinds het begin van de coronacrisis al met 70 procent. ,,We kijken elke keer of en waar we onze capaciteit kunnen vergroten”, aldus de zegsvrouw. ,,Maar uiteraard zijn er ook beperkingen. We werken al met veel meer nieuwe mensen, elke dag gaan er nu 5.500 mensen op pad om pakketten te bezorgen.”

Afgelopen weken werd al duidelijk dat PostNL kampt met topdrukte en dat het bedrijf tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt. De pakketbezorger leverde een recordaantal aan pakketten af, en moest ook een deel van de klanten en webwinkels teleurstellen. Alles bij elkaar wordt gemiddeld zo’n 95 procent van de pakketten op tijd bezorgd.

Op de exacte gevolgen van het sluiten van winkels voor de pakket- en postbezorging wilde de woordvoerster van PostNL nog niet vooruit lopen, omdat de nieuwe coronamaatregelen nog niet officieel bekend zijn gemaakt.

DHL schaalt op

Bij pakketbezorger DHL wordt de verwerking opgeschaald naar het hoogste niveau. ,,Dat is het niveau van de week van Black Friday”, zegt een woordvoerder. ,,Toen lukte het ons ook om zonder noemenswaardige vertragingen pakketjes te bezorgen.” Of dat de aankomende tijd weer gaat lukken, hangt er deels van af of de afhaalpunten in winkels open mogen blijven. ,,Die zijn een cruciale schakel in ons hele systeem, en voor kleinere ondernemers en particulieren de toegang tot ons netwerk.”

Bezorgdienst Trunkrs kent momenteel geen issues. ,,Wij zijn specialist in same day en next day delivery, ons bedrijfssysteem is erop gericht om flexibel op te schalen”, aldus een woordvoerster. Over eventuele uitbreiding van capaciteit na de te verwachten maatregelen kon zij niets zeggen. De pakketbezorger wil eerst de toespraak afwachten van premier Rutte.

Pakketbezorger DPD zegt tot nu toe goed door de piekperiode heen te komen. Door de opening van een nieuw sorteercentrum in Amsterdam en een depot in Limburg wist de bezorger de capaciteit voor aanvang van de piek uit te breiden. ,,In de drukke perioden kan het zijn dat pakketten er langer over doen, dus wij raden iedereen aan om op tijd te bestellen”, aldus een woordvoerder. Volgens het bedrijf wordt 98 procent van de pakketten nog steeds binnen een uur van de afgesproken tijd bezorgd.

Dit artikel is origineel verschenen op de website van De Ondernemer. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: bezorgdienstene-commercelockdownwebwinkels

Delen

Gerelateerd Berichten

Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021
maatregelen corona

Avondklok en alle andere maatregelen tot en met tenminste 9 februari

20 januari 2021
maatregelen corona

Lockdown verlengd: de coronamaatregelen

13 januari 2021
Lockdown wordt met drie weken verlengd, steun uitgebreid

Lockdown wordt met drie weken verlengd, steun uitgebreid

11 januari 2021
Help, ik verzuip in corona!

Echt 2021!

23 december 2020

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Avondklok

Avondklok: dit moeten werkgevers doen

22 januari 2021
Thuiswerkdenken vs kantoordenken

Thuiswerkdenken vs kantoordenken

22 januari 2021
Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

Historisch laag aantal faillissementen in coronajaar: stilte voor de storm?

21 januari 2021

Meest gelezen

  • thuiswerken met kinderen

    Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0
  • Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 februari

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0

Volgende item
Denktank Coronacrisis: ‘Werkgevers, vergeet kwetsbare mensen juist nu niet’

Denktank Coronacrisis: 'Werkgevers, vergeet kwetsbare mensen juist nu niet'

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep