“Ik ben een echte positivo, maar toen bleek dat mijn grootste culinaire event ‘Aperges op de velden’ definitief niet door kon gaan, moest er iets gebeuren. Tijdens de eerste lockdown heb ik mijn huis gerestyled en voorzien van nieuwe kleuren. Ik vind dat heerlijk om te doen. Van vrienden en bekenden kreeg ik vervolgens de vraag of ik ook hun huis wilde restylen en schilderen. Van het een kwam het ander en nu is het mijn nieuwe beroep. Tijdelijk wel te verstaan,” roept Bertie Klaassen er snel achteraan.
“Want wanneer het mogelijk is gaan we weer aan de slag met ons grootste culinaire event: Asperges op de Velden.” Het concept van ‘Asperges op de Velden’ heeft Bertie zelf bedacht en zou dit jaar alweer voor de 6ste keer worden georganiseerd. Inmiddels is deze culinaire beleving een groot succes en bekend tot in de verre omstreken. Drie weken lang wordt er in een stijlvol pop-up restaurant bij de boer op het land voor gemiddeld 300 gasten per dag een lunch en diner verzorgd, met in de hoofdrol de asperges van de boer zelf natuurlijk. Bereid door verschillende topchefs in de keuken.
Hoe groot is je team voor de organisatie van dit event?
“Ik doe echt alles alleen, dus dat kost echt maanden voorbereiding voor een productie van deze omvang. Contacten leggen, reclame, marketing, een personeelspool opzetten, tenten plaatsen, inrichten, decoreren; alles. Onze gasten kunnen al vanaf maart inschrijven en dat zijn er inmiddels zo’n 5.000 verspreid over drie weken. Je moet je voorstellen dat er niets is wanneer we starten. Aangezien de asperge een seizoensgroente is, draaien we van medio mei tot de eerste week van juni.”

Wat hebben jullie gedaan toen bleek dat de huidige opzet niet mogelijk was i.v.m. de corona maatregelen?
“In eerste instantie hebben we alles twee weken doorgeschoven in de hoop dat de maatregelen versoepeld zouden worden. Verder doorschuiven was onmogelijk, omdat 24 juni de laatste dag is voor asperges. Toen bleek dat er geen versoepeling kwam, heb ik de knoop doorgehakt en het hele evenement voor dit jaar gecanceld. Dat was een zware beslissing. Iedereen die al gereserveerd had, kreeg geen voucher, maar direct het geld teruggestort op de rekening. Daar heb ik veel respect voor ontvangen van onze gasten, maar het heeft me ook slapeloze nachten bezorgd. De spaarpot was leeg…”
En toen werd het stil. Wat heb je vervolgens gedaan?
“Ik zoek altijd kansen. We zijn direct gestart met lokale ondernemers om asperge pakketten te gaan verkopen en bezorgen. Dat was een groot succes. We zaten rond de paasdagen en veel bedrijven gebruikten de pakketten als relatiegeschenk of om hun thuiswerkende personeel een hart onder de riem te steken. Op een gegeven moment had ik 9 chauffeurs rondrijden en hebben we 1.200 pakketten weggebracht. Ongekend! Dat was goed voor de moraal en de contacten met onze relaties, maar niet kostendekkend. Toen duidelijk werd dat ook ons andere event ‘Culinaire wandeling tijdens Glow’ niet door kon gaan, zonk de moed me wel even in de schoenen. Mijn hart en ziel ligt in deze evenementen.”
Was dat het moment dat je de switch maakte en aan de slag ging als huisschilder?
“Ja, klopt. Alhoewel het eigenlijk meer een proces is geweest. Gelukkig heb ik een grote gunfactor en ben ik echt een aanpakker. Ik ga er gewoon weer voor. Nu creëer ik als styliste en schilder weer mooie ruimtes. Ook daar krijg ik weer energie van.
Maar zo gauw het weer kan ga ik weer direct aan de slag met het organiseren van mooie culinaire evenementen met seizoensgroenten. Daar ligt echt mijn hart. Ik kan niet wachten totdat ik mijn gasten weer kan ontvangen bij de boer!
Lees ook het interview met Mark van Horik: ‘Van tourmanager van Guus Meeuwis naar bemonsteraar in de corona-teststraat’