Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
zondag, februari 28, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
24 januari 2021
3 min. leestijd
0
Marco Aarnink

Hoe ga je als ondernemer of leidinggevende om met collega’s, vrienden en bekenden die afwijken van de corona-adviezen, met al het gedoe rondom reizen naar het buitenland, feestjes en ook het vaccineren? Marco Aarnink schrijft in zijn nieuwste blog hoe hij dat bij Print.com aanpakt.

Zelf balanceer ik ook op de randjes als het gaat om de coronamaatregelen. Ik wil dat net als iedereen dat het stopt en ben het evengoed niet met alle maatregelen en plannen eens. Toch houd ik mij eraan. Niet omdat ik heilig ben, niet om het braafste jongetje van de klas te zijn, wel omdat ik wil dat corona snel de wereld uit is. Dat de angst, de eenzaamheid en de financiële ellende verdwijnen. Dat de horeca spoedig weer open kan, evenementen weer starten en we onszelf daar weer tegoed kunnen doen aan plezier, sociale contacten en energie. Allemaal dingen die ons persoonlijk alsmede als totale maatschappij raken.

Toch zijn we blijkbaar niet allemaal bereid de coronaregels te respecteren. Vraag jezelf eens af waarom niet en voor wie je de dingen nu eigenlijk doet of juist laat: voor je ego of voor ons allen?

“Onze mensen kennen de cijfers en resultaten op maandelijks niveau, zijn up-to-date en voelen zich daardoor betrokken en medeverantwoordelijk. Het geeft vertrouwen en schept een band”

Marco Aarnink over de coronacrisis en zijn bedrijf

Als bedrijf volgen we de corona-adviezen nauwkeurig op. Het naleven van de regels begint bij mezelf als ondernemer en ook bij alle leidinggevenden. We moeten het goede voorbeeld geven aan het gehele bedrijf. Dat betekent voor mij persoonlijk dat ik bijvoorbeeld niet reis, ook zakelijk niet. Dat is best lastig met drie kantoren in het buitenland en raakt ons ook echt, zou je denken. Maar reizen is vaak een genoegdoening, een stukje status wellicht, dat prima even kan worden uitgesteld.

ADVERTENTIE

Er zijn voldoende middelen beschikbaar om toch goed te communiceren met de buitenland teams. We zijn daar binnen ons bedrijf ook duidelijk over. Verbieden kan niet, verbuigen van gedachten hopelijk wel. Dan toon je betrokkenheid en dat hebben we nodig in deze pandemie.

Bewustwording en betrokkenheid

Onderdeel zijn van een groep valt of staat met bewustwording en betrokkenheid, het leidt tot saamhorigheid. Hoe zorg ik daar als ondernemer voor bij mijn mensen? Allereerst is het belangrijk ieder in z’n waarde te laten en iedere beslissing uiteindelijk te respecteren. Er moet een veilig gevoel zijn met betrekking tot het maken van eigen beslissingen. Je mening geven om bewustzijn te creëren is prima. Een mening opleggen leidt tot wantrouwen.

Begin met het vertellen over je ervaringen en onderbouwingen, gewoon in een kleine cirkel om je heen. De rest vertelt het dan verder. Deel foto’s, verhalen, cijfers en resultaten. Wees heel erg open, stel je vooral kwetsbaar op en blijf dicht bij jezelf. Bedenk goed tegen wie je praat en stel vragen, ook aan jezelf. Ik vraag me bij iedere moeilijke keuze af voor wie ik iets doe; voor mijn ego of voor ons allen. Dat helpt me enorm en zet me vaak met beide benen op de grond. Dat doe ik privé en dat doen wij zakelijk ook.

De mensen binnen ons bedrijf weten wat de gevolgen zijn als corona wederom zou uitbreken. Ze hebben het aan den lijve ondervonden. Begin maart werden er helaas contracten van veel mensen niet verlengd en waren zelfs ontslagen noodzaak. Dat had een enorme impact en heeft mensen bewust gemaakt van hun kwetsbaarheid.

Onze mensen kennen de cijfers en resultaten op maandelijks niveau, zijn up-to-date en voelen zich daardoor betrokken en medeverantwoordelijk. Het geeft vertrouwen en schept een band. Onze mensen kennen ook onze corona richtlijnen en snappen de beweegredenen, die bespreken we met ze. We doen ons best ze niets te verbieden, maar – indien nodig – wel hun mening te verbuigen. Zoals gezegd doen we dat met de juiste informatie, goede onderbouwing en door ervaringen te delen, want dat wekt vertrouwen en alleen dat werkt! Zo ontstaat de saamhorigheid en voelt iedereen zich onderdeel van het bedrijf en bij de huidige maatschappelijke problemen. Dat vertelt zich dan verder.

Dit artikel is eerder verschenen op de website van De Ondernemer. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: bewustwordingcoronacrisisondernemer

Delen

Gerelateerd Berichten

Bernadet GGD Rotterdam

Bernadet Gorissen, Sr HR-adviseur GGD Corona organisatie Rotterdam: “Dit vereist een grote mate van flexibiliteit en betrokkenheid.”

28 februari 2021
ASML

Expats in Nederland tijdens de lockdown: het is vooral heel saai!

27 februari 2021
Help, ik verzuip in corona!

Blessure

26 februari 2021
bore-out coronacrisis

Voorkom een bore-out bij medewerkers tijdens de coronacrisis

25 februari 2021
Samen kan ik het zelf

“Niet normaal!”

23 februari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Bernadet GGD Rotterdam

Bernadet Gorissen, Sr HR-adviseur GGD Corona organisatie Rotterdam: “Dit vereist een grote mate van flexibiliteit en betrokkenheid.”

28 februari 2021
ASML

Expats in Nederland tijdens de lockdown: het is vooral heel saai!

27 februari 2021
Help, ik verzuip in corona!

Blessure

26 februari 2021

Meest gelezen

  • tips beweging thuis

    10 tips om thuis in beweging te blijven (of komen)

    605 x gedeeld
    Delen 605 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 april

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0
  • Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0

Volgende item
Help, ik verzuip in corona!

Hoestschaamte

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep