Coronakrant.nl
  • Over coronakrant.nl
  • Contact
zondag, februari 28, 2021
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Coronakrant.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Ruim kwart thuiswerkers voelt zich schuldig als hij pauze neemt

Redactie CoronakrantdoorRedactie Coronakrant
17 februari 2021
2 min. leestijd
0
Ruim kwart thuiswerkers voelt zich schuldig als hij pauze neemt

De gemiddelde Nederlandse kantoormedewerker heeft last van schuldgevoelens tijdens het thuiswerken. 28 procent voelt zich namelijk schuldig als hij pauze neemt, zo blijkt uit internationaal onderzoek van Fellowes onder 1.000 Nederlandse kantoormedewerkers. Nog eens 29 procent heeft het te druk om pauze te nemen.

Als we naar de landen om ons heen kijken, zien we dat daar ook een schuldgevoel heerst. Zo voelt een kwart van de Britten zich schuldig als ze pauze nemen, 22 procent van de Duitsers en is dit in Polen zelf 31 procent van de werknemers.

Medewerkers staan altijd aan

Het missen van een telefoontje van een collega levert ook schuldgevoelens op voor 23 procent van de respondenten. Dit heeft te maken met het gevoel altijd aan te moeten staan. Zo heeft 36 procent het gevoel dat ze thuis de hele werkdag bereikbaar moeten zijn. En dat betekent niet voor iedereen van negen tot vijf. Bijna een op de vijf kantoormedewerkers geeft aan het gevoel te hebben dat ze de tijd die ze normaliter kwijt zijn aan het reizen van en naar werk, nu ook aan werk moeten besteden.

Medewerkers zijn uitgeput

Het is dan ook niet gek dat 38 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers aangeeft een gebrek aan energie te voelen tijdens het thuiswerken. Daarnaast geeft een kwart aan last te hebben gehad van stress. Ook sombere gevoelens zijn waargenomen tijdens de pandemie: 13 procent heeft zich hulpeloos gevoeld tijdens het thuiswerken en nog eens 16 procent heeft zich verdrietig gevoeld.

ADVERTENTIE

Stephanie Volz van Fellowes licht toe: ‘Veel werkgevers verwachten dat hun werknemers op eenzelfde manier thuis aan de slag kunnen als op kantoor. Hoewel we ons de afgelopen maanden heel weerbaar hebben getoond, heeft dit toch zijn weerslag. Door het gevoel te hebben dat we altijd aan moeten staan en bereikbaar moeten zijn, vragen veel mensen teveel van zichzelf. Dat kan zich in mentale en ook fysieke problemen uiten.’

René Mol, ergonomisch adviseur bij Blue Sky Ergonomics: ‘Het is raadzaam om als organisatie een thuiswerkbeleid op te stellen, waarin onder meer duidelijk wordt gemaakt dat je niet ieder moment bereikbaar hoeft te zijn. Ook passen in zo’n beleid de optimale inrichting van het thuiskantoor en het belang van regelmatig bewegen. Dit komt de gezondheid van medewerkers ten goede!’

Dit artikel is eerder verschenen op de website van SalarisNet. Het is met toestemming herplaatst.

Tags: onderzoekpauzesthuiswerkbeleidThuiswerken

Delen

Gerelateerd Berichten

Lockdown: Gevolgen voor thuiswerkende ouders

21 februari 2021
De 3 belangrijkste trends voor HR in 2021

5 HR-lessen van de coronacrisis

20 februari 2021
kantoorruimte corona

Veel grote werkgevers kiezen voor minder kantoorruimte na corona

8 februari 2021
coronacrisis thuiswerken

Nederlanders willen ook na coronacrisis meer thuiswerken

6 februari 2021
koffiemoment

Koffiemoment in coronatijd? Het kan nog steeds!

5 februari 2021

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Recente berichten

Bernadet GGD Rotterdam

Bernadet Gorissen, Sr HR-adviseur GGD Corona organisatie Rotterdam: “Dit vereist een grote mate van flexibiliteit en betrokkenheid.”

28 februari 2021
ASML

Expats in Nederland tijdens de lockdown: het is vooral heel saai!

27 februari 2021
Help, ik verzuip in corona!

Blessure

26 februari 2021

Meest gelezen

  • tips beweging thuis

    10 tips om thuis in beweging te blijven (of komen)

    605 x gedeeld
    Delen 605 Tweet 0
  • Depressief door thuiswerken? 10 tips tegen een thuiswerkdepressie

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • Reiskostenvergoeding 2021: noodmaatregel verlengd tot 1 april

    0 x gedeeld
    Delen 0 Tweet 0
  • 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken

    2730 x gedeeld
    Delen 2730 Tweet 0
  • Thuiswerken met kinderen? 10 tips!

    579 x gedeeld
    Delen 579 Tweet 0

Volgende item
bedrijfsoverdracht familiebedrijf

Crisis zet eigenaar van familiebedrijf aan tot meer zelfreflectie rond bedrijfsoverdracht

Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk, maken HR-processen eenvoudiger met software en services, zijn de schakel tussen professionals en organisaties, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarktoplossingen. Zo dragen wij al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Met Coronakrant.nl willen we ook ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.

Categorieën

Artikelen Columns Interviews

Tags

anderhalvemetereconomie anderhalvemetersamenleving arbeidsmarkt arbeidsrecht corona coronacrisis coronamaatregelen coronavirus creativiteit digitalisering Economische impact energie gezondheid hoop horeca HR kansen kantoor leiderschap lockdown maatregelen medewerkers mentale gezondheid nieuwe normaal NOW ondernemerschap onderwijs online ontslag overheidssteun positiviteit steunmaatregelen Thuiswerken tips toekomst TOZO vakantie verandering vitaliteit werken op afstand werkgeluk werknemers werknemerszaken wet- en regelgeving zzp

© 2020 - Driessen Groep

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Columns
  • Interviews
  • Nieuwsbrief
  • Over coronakrant.nl
  • Contact

© 2020 Driessen Groep